منشأ کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23
چکیده:
همۀ اسماء نیکو از آنِ خدای تعالی است. اسماء الهی وسایط فیض حق و منشأ همۀ کثراتی اند که در زوایای هستی راه یافته است. چگونگی ظهور کثرات اسمائی از هستیِ صرف و محض وجود و تبیین عینیّت صفات با ذات حق از ژرف ترین مسائل عرفانی است. در این نوشتار، پس از اشاره به گونه شناسی اسماء و صفات و تأخّر اسماء الهی از مقام ذات، تفسیری از عینیّت صفات با ذات ارائه شده و راه‌هایی که عارفان در تحلیل کثرت اسمائی پیموده اند، بیان شده است. تحلیل عقلی از کثرت اسماء، بازگشت کثرت اسماء به علم ذاتی حق، بازگرداندن  کثرت اسمائی به متعلقات و آثار اسماء، و تحلیل کثرت اسمائی به کثرت شهودی و سلوکی چهار راهی هستند که عارفان برای تحلیل منشأ کثرت اسماء پیموده اند. در نگاه نویسنده، هر یک از این راه‌ها در جای خود پاسخی درست به آن پرسش است.

تجلی و ظهور اسماء الهی در تفسیر حدیثی از امام صادق

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14

معانی احصای اسماء الهی در احادیث نبوی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

محبت الهی منشأ محبت امام حسین(ع)

نویسنده: هادی عباسی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 محرم

تقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17

احکام و حدود الهی در تفسیر سوره نور

نویسنده: احمد عابدینی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1392

قانون غلبه و کثرت در روایات

مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 58

تبلیغ در سیره و گفتار عارفان (3)

نویسنده: رحیم کارگر ،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1379 سال 1379 - شماره 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397