«امر‌بین‌الامرین» در اندیشه ابن عربی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
چکیده:
ابن عربی به لحاظ «سر‌القَدَر» جبر را و به لحاظ «سرّ‌سرّ‌القَدَر» تفویض را نفی می­کند. به عقیدۀ او هر کاری از جهت ایجاد و اظهار، به خدا برمی­گردد و از جهت قابلیت و قبول به انسان. تفکیک جهت ایجاد از جهت قبول در سخنان محیی الدین و پیروان وی، بر مبنای تقسیم جهات فاعلی است به ایجادی و قابلی، نه بر اساس جداسازی جهات فاعلی از جهات قابلی محض؛ و نه به معنای فاعلیت طولی و استناد کارها به فاعل قریب و بعید. از منظر وی «امر‌بین‌الامرین»، نیز به همین معنا است. ابن عربی در بعضی عبارات به صراحت، جبر و تفویض را رد می­کند و در بعضی دیگر دیدگاه عارفان را مقابل دیدگاه معتزلیان، اشعریان و فیلسوفان قرار می­دهد.

واکاوی عالم برزخ در اندیشه ابن عربی

مقاله نشریه: نشریه کلام پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)

تأثیر وحی بر معناشناسی اخلاق در اندیشه ابن عربی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 7

بررسی تطبیقی خیال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا

مقاله نشریه: ذهن » سال 1392 تابستان 1392  شماره54

نظریه کفر در اندیشه ابن عربی و ملا صدرا

استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان عربی ، استاد مشاور: حسین سید موسوی ، دانشجو: ابراهیم مهرابی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1389 - [پایان نامه دکترا]

مؤلفات ابن عربی

نویسنده: محسن بیدارفر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

تأثیرپذیری ملاصدرا از ابن عربی در مسائل نفس‌شناسی

نویسنده: بهزاد مرتضایی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10

تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی

نویسنده: علی شیروانی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

عقلانیت در اندیشه فلسفی ابن سینا

نویسنده: معصومه اسماعیلی ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اندیشه سیاسی ابن رشد

نویسنده: محمد سلمان ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397