تأثیر وحی بر معناشناسی اخلاق در اندیشه ابن عربی
نویسندگان:
علیرضا آرام
،
سید احمد فاضلی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
چکیده:
مقاله حاضر با روش تحلیلی و انتقادی، به بررسی موضع ابن عربی در باب معناشناسی اخلاق و مشخصاْ به تحلیل نقش وحی در معنا بخشیدن به اخلاق از منظر این متفکّر میپردازد. نتیجه بحث اینکه وی در عین قبول بداهت معانی اخلاقی، آنرا فاقد معنای مستقل از شریعت شناخته و به نقش تأسیسی وحی در ارزشگذاری اعمال باور دارد. از نگاه ابن عربی عملی که اخلاقاْ خوب خوانده شود، به جواز شرعی نیز متصف میگردد؛ که بدین ترتیب تعابیر اخلاقی و شرعی مفهوماْ مساوی و مصداقا ْمساوق با یکدیگرند. در مقام بررسی این رأی، ضمن یک ملاحظه انتقادی به این دریافت میرسیم که ابن عربی با تأکید بر واقعیت و عینیت اخلاق و قبول تساوق اخلاق و خیر، لاجرم بداهت مفاهیم اخلاقی را مقبولتر از ایده بدیل ساخته است. در این نگرش، آموزه وحی در جهت ترمیم ابهامات مصداقی عمل میکند و مرتبه عالیتری از معانی اخلاقی را متجلّی میسازد. با این ملاحظه، هرچند پذیرش نقش امضایی و ارشادی شریعت در معنا بخشیدن به واژگان اخلاقی تکملهای بر آراء ابن عربی به حساب میآید، اما با ارکان اندیشه این متفکّر سازگار میماند.
مقاله حاضر با روش تحلیلی و انتقادی، به بررسی موضع ابن عربی در باب معناشناسی اخلاق و مشخصاْ به تحلیل نقش وحی در معنا بخشیدن به اخلاق از منظر این متفکّر میپردازد. نتیجه بحث اینکه وی در عین قبول بداهت معانی اخلاقی، آنرا فاقد معنای مستقل از شریعت شناخته و به نقش تأسیسی وحی در ارزشگذاری اعمال باور دارد. از نگاه ابن عربی عملی که اخلاقاْ خوب خوانده شود، به جواز شرعی نیز متصف میگردد؛ که بدین ترتیب تعابیر اخلاقی و شرعی مفهوماْ مساوی و مصداقا ْمساوق با یکدیگرند. در مقام بررسی این رأی، ضمن یک ملاحظه انتقادی به این دریافت میرسیم که ابن عربی با تأکید بر واقعیت و عینیت اخلاق و قبول تساوق اخلاق و خیر، لاجرم بداهت مفاهیم اخلاقی را مقبولتر از ایده بدیل ساخته است. در این نگرش، آموزه وحی در جهت ترمیم ابهامات مصداقی عمل میکند و مرتبه عالیتری از معانی اخلاقی را متجلّی میسازد. با این ملاحظه، هرچند پذیرش نقش امضایی و ارشادی شریعت در معنا بخشیدن به واژگان اخلاقی تکملهای بر آراء ابن عربی به حساب میآید، اما با ارکان اندیشه این متفکّر سازگار میماند.
تأثیر وحی بر معناشناسی اخلاق در اندیشه ابن عربی
3/21/2019 12:00:00 AM
«امربینالامرین» در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
حسن امینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
واکاوی عالم برزخ در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده
،
مقاله نشریه: نشریه کلام پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
تاثیر پذیری ابن معتوق از آیات وحی الهی
نویسنده:
جعفر مرادی
،
مقاله کنفرانس: سومین کنفرانس بین المللی فقه و حقوق، روانشناسی و علوم تربیتی در ایران و جهان اسلام - 1400
بررسی تطبیقی خیال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمد پهلوانیان
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1392 تابستان 1392 شماره54
نظریه کفر در اندیشه ابن عربی و ملا صدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1389 - [پایان نامه دکترا]
تاثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقایسه غایت شناسی در اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با تاکید بر آراء بوعلی و ابن عربی
استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور:
یارعلی کردفیروزجایی
،
محمدمهدی گرجیان
، دانشجو:
محمد رسول روزبه
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [پایان نامه دکترا]