جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در علوم اسلامی (مطالعۀ موردی: نواندیشان مسلمان عرب «حنفی، ابوزید، جابری، ارکون»)
نویسنده:
هوشنگ استادی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
چکیده:
جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در راستای خوانش دوبارۀ علوم اسلامی، گرایشی نو پدید در یک قرن اخیر است. این جریان با رویکرد به دستاوردهای تمدن اروپایی در گسترۀ مبانی علمی و معرفتی نخست در میان نواندیشان مسلمان عرب گسترش یافت. پدیدۀ یاد شده با استقبال از مطالعات جدید علوم انسانی، مانند ساختارگرایی، زبانشناسی، معناشناسی و انسانشناسی و دیگر دانشهای وابسته به آنها توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب هم چون حسن حنفی، نصر حامد ابوزید، محمدعابدالجابری و محمد ارکون -که به نواعتزالیان شناخته میگردند- به منظور پاسخگویی به پرسشهایی که از تقابل اسلام و مدرنیته سرچشمه میگرفت، به تجدید نظر در سنت و میراث کهن و خاستگاه باورهای دینی و پذیرش مدلهای معرفتی و دستاوردهای دانشهای نوین جهان مدرن غرب و کاربست آنها در سرمایههای علمی و عقلی تمدن اسلامی انجامید. این جستار با روش توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی شاخصهها و مؤلفههای بنیادین نوگرایی و شناخت زمینههای تاریخیاش تأثیر آن را در جنبش نواندیشی و نقد گفتمان دینی در جوامع اسلامی و دیدگاههای کلی نوع اعتزالی مذکور بررسی مینماید تا چشماندازی نو و قضاوتی منصفانه برای شناخت و تحلیل و نقد این جنبش اثرگذار در دورۀ معاصر ارایه دهد.
جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در راستای خوانش دوبارۀ علوم اسلامی، گرایشی نو پدید در یک قرن اخیر است. این جریان با رویکرد به دستاوردهای تمدن اروپایی در گسترۀ مبانی علمی و معرفتی نخست در میان نواندیشان مسلمان عرب گسترش یافت. پدیدۀ یاد شده با استقبال از مطالعات جدید علوم انسانی، مانند ساختارگرایی، زبانشناسی، معناشناسی و انسانشناسی و دیگر دانشهای وابسته به آنها توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب هم چون حسن حنفی، نصر حامد ابوزید، محمدعابدالجابری و محمد ارکون -که به نواعتزالیان شناخته میگردند- به منظور پاسخگویی به پرسشهایی که از تقابل اسلام و مدرنیته سرچشمه میگرفت، به تجدید نظر در سنت و میراث کهن و خاستگاه باورهای دینی و پذیرش مدلهای معرفتی و دستاوردهای دانشهای نوین جهان مدرن غرب و کاربست آنها در سرمایههای علمی و عقلی تمدن اسلامی انجامید. این جستار با روش توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی شاخصهها و مؤلفههای بنیادین نوگرایی و شناخت زمینههای تاریخیاش تأثیر آن را در جنبش نواندیشی و نقد گفتمان دینی در جوامع اسلامی و دیدگاههای کلی نوع اعتزالی مذکور بررسی مینماید تا چشماندازی نو و قضاوتی منصفانه برای شناخت و تحلیل و نقد این جنبش اثرگذار در دورۀ معاصر ارایه دهد.
جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در علوم اسلامی (مطالعۀ موردی: نواندیشان مسلمان عرب «حنفی، ابوزید، جابری، ارکون»)
3/20/2020 12:00:00 AM
بررسی انتقادی رویکرد حسن حنفی در علوم اسلامی و انسانی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1391 (پياپي 50)، تابستان 1391 شماره2
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
اندیشه مشیت الهى در تاریخ نگارى اسلامى ((مطالعه موردى, تاریخ جهانگشاى جوینى))
نویسنده:
اسماعیل حسن زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 1 - بهار - مسلسل 5
انگاره ی ضرورت واکاوی علوم قرآنی در منابع غیر مستقل؛ مطالعه ی موردی تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان
نویسندگان:
سید مهدی رحمتی
،
فاطمه حاجی اکبری
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 4
اجراء و ارزیابی سیاست ها در سازمان های دولتی با بهره گیری از الگوی مدیریت متوازن سیاست ها(BSC) مطالعه موردی: دفتر تبلیغات اسلامی
مقاله نشریه: اندیشه مدیریت راهبردی » سال 1388 (پياپي 5)، بهار و تابستان 1388 شماره1
تازه های نگارش و نشر: تاریخ و تحول نشر ایران: درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی مطالعه تطبیقی مثنوی، احیاء علوم الدین غزالی، مقالات شمس و معارف بهاء ولد التفسیر و المفسّرون اساسیاته و اتجاهاته و مناهجه فی العصر الحدیث الشرف الاعلی فی ذکر قبور مقبرة ب
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 163