بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
چکیده:
س2، ش8، زمستان 1391 A RESEACH EXTENSION QUARTERLY
صفحات 164 ـ 143 VOL2, WINTER 2012, NO.8
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
جواد آقامحمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصه اخلاق و مؤلفههای آن در کتب علوم اجتماعی در دوره متوسطه نظری است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است و عناوین و مصادیق هر یک از مؤلفههای داده با استفاده از چک لیستی از معیارهای شاخصه اخلاقی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه کتب علوم اجتماعیِ مقطع متوسطه نظری، رشته ادبیات و علوم انسانی است که در مجموع چهار کتاب در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، از روش سرشماری بهعنوان نمونه استفاده شده است. برای سنجشِ میزان پرداخت و تحلیل سؤالات از آمار توصیفی سود برده شده است. در نهایت پس از بررسی کلی این نتایج، به این نکته پی میبریم که میزان توجه به شاخصه اخلاق در بُعد سیاسی در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه 27درصد، در بُعد اجتماعی (خانوادگی و شهروندی) 49درصد، در بُعد اقتصادی 10درصد و در بُعد عمومی 14درصد است که بین شاخصه اخلاق در ابعاد مختلف توازن خاصی برقرار نبوده و نیست و میطلبد مسئولان تعلیم و تربیت در بازنگریهای آتی خود به آن توجه نمایند.
واژههای کلیدی
اخلاق، اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق و دین، کتب علوم اجتماعی.
س2، ش8، زمستان 1391 A RESEACH EXTENSION QUARTERLY
صفحات 164 ـ 143 VOL2, WINTER 2012, NO.8
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
جواد آقامحمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصه اخلاق و مؤلفههای آن در کتب علوم اجتماعی در دوره متوسطه نظری است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است و عناوین و مصادیق هر یک از مؤلفههای داده با استفاده از چک لیستی از معیارهای شاخصه اخلاقی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه کتب علوم اجتماعیِ مقطع متوسطه نظری، رشته ادبیات و علوم انسانی است که در مجموع چهار کتاب در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، از روش سرشماری بهعنوان نمونه استفاده شده است. برای سنجشِ میزان پرداخت و تحلیل سؤالات از آمار توصیفی سود برده شده است. در نهایت پس از بررسی کلی این نتایج، به این نکته پی میبریم که میزان توجه به شاخصه اخلاق در بُعد سیاسی در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه 27درصد، در بُعد اجتماعی (خانوادگی و شهروندی) 49درصد، در بُعد اقتصادی 10درصد و در بُعد عمومی 14درصد است که بین شاخصه اخلاق در ابعاد مختلف توازن خاصی برقرار نبوده و نیست و میطلبد مسئولان تعلیم و تربیت در بازنگریهای آتی خود به آن توجه نمایند.
واژههای کلیدی
اخلاق، اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق و دین، کتب علوم اجتماعی.
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
3/20/2012 12:00:00 AM
تربیت دینی در مدارس: مبانی طراحی برنامه درسی دوره متوسطه
نویسنده:
پروین صمدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395
بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول
نویسنده:
سیروس محمودی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36
سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتشبس)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 22 - تابستان 1394
ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران
نویسنده:
مجتبی حاج خزیمه
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 37
قدرت، هویت و نظام آموزشی: بررسی برساخت هویت در کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی در ایران
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگی و ارتباطات » سال 1402 دوره 19، شماره 70 (بهار 1402)
افراط و تفریط در جامعه مدنى؛ مطالعه موردى ایران
نویسنده:
یدالله دادگر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
رونمایی از آثار پژوهشگاه علوم و فرهنک اسلامی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت)
ارائه دهنده:
احمد احمدی
،
نجف لک زایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1395
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
ریحانه شایسته
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
واکاوی الگوی امتناع نظریه جامعهشناسی و علوم اجتماعی اسلامی در ایران
نویسندگان:
طیبه صدوقی نیا
،
سیدمهدی اعتمادی فرد
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)