نظام اندیشه حقوقی ابوالحسن عامری نیشابوری
نویسنده:
مهدی عطار کاشانی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
کلیدواژه:
ابوالحسن عامری
،
اندیشه حقوقی
،
سعادت
،
اسعاد
،
سنّت
،
قانون
،
هدف قانون
،
مبنای الزامآوری قانون
،
ویژگیهای قانون
چکیده:
از منظر ابوالحسن عامری، غایت زندگی بشر، دستیابی به سعادت، یعنی خیر اعلی و فضیلت و در نهایت، به فعلیت در آمدن قوه نطق اوست. تنها راه دستیابی به سعادت هم، تمسک به سنّت به معنای قوانین فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی است. به این منظور، وظیفه حاکمیت آن است که با جاری ساختن قانون در سطح اجتماع و سوق مردم به سوی تطابق رفتارهایشان با این مقررات، زمینه رشد و تعالی بشر و دستیابی به سعادت مادی و سعادت عقلی ایشان، و در نهایت، کسب خیر اعلی فراهم شود. در این مقاله، ثابت شده که در نگاه مرحوم عامری، قوانین کلی توسط ناموس اعم، یعنی خداوند متعال جعل میشود و قوانین جزیی را حاکم فاضل عادل از این قواعد کلی و در طول اراده شارع استنباط میکند. همچنین، مناط اصلی جعل قوانین، طبیعت اشیاست و اصل اوّلی، بر آن است که قانون هر چیزی، منطبق با طبیعت آن شیء وضع شود؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل تزاحم ملاکات، این اصل اوّلی بر هم بخورد. علاوه بر این، از منظر محقق عامری، قانون دارای چهار ویژگی اصلی: قابل پیشبینی بودن، ضمانت اجرا داشتن، واحد بودن و حاکم بودن بر همگان، از جمله شخص حاکم است.
از منظر ابوالحسن عامری، غایت زندگی بشر، دستیابی به سعادت، یعنی خیر اعلی و فضیلت و در نهایت، به فعلیت در آمدن قوه نطق اوست. تنها راه دستیابی به سعادت هم، تمسک به سنّت به معنای قوانین فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی است. به این منظور، وظیفه حاکمیت آن است که با جاری ساختن قانون در سطح اجتماع و سوق مردم به سوی تطابق رفتارهایشان با این مقررات، زمینه رشد و تعالی بشر و دستیابی به سعادت مادی و سعادت عقلی ایشان، و در نهایت، کسب خیر اعلی فراهم شود. در این مقاله، ثابت شده که در نگاه مرحوم عامری، قوانین کلی توسط ناموس اعم، یعنی خداوند متعال جعل میشود و قوانین جزیی را حاکم فاضل عادل از این قواعد کلی و در طول اراده شارع استنباط میکند. همچنین، مناط اصلی جعل قوانین، طبیعت اشیاست و اصل اوّلی، بر آن است که قانون هر چیزی، منطبق با طبیعت آن شیء وضع شود؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل تزاحم ملاکات، این اصل اوّلی بر هم بخورد. علاوه بر این، از منظر محقق عامری، قانون دارای چهار ویژگی اصلی: قابل پیشبینی بودن، ضمانت اجرا داشتن، واحد بودن و حاکم بودن بر همگان، از جمله شخص حاکم است.
نظام اندیشه حقوقی ابوالحسن عامری نیشابوری
1/1/1401 12:00:00 AM
فلسفه حقوق زنان در اندیشه ابوالحسن عامری نیشابوری با تأکید بر کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة»
نویسنده:
مهدی عطار کاشانی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
برترى فرهنگ و تمدّن اسلامى در فلسفه عامرى نیشابورى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105
امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34
نقد و بررسی قابلیت جبران کلیه ی خسارات در فقه اسلامی، نظام حقوقی ایران و نظام حقوقی انگلستان
استاد راهنما:
هدایت الله ساطانی نژاد
، استاد مشاور:
ابراهیم عبدی پور فرد
،
محمد صالحی مازندرانی
، دانشجو:
مهدی خادم سربخش
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1394 - [دکترای تخصصی]
پوزیتویسم حقوقی در نظام قضایی ایران؛ برایند تعاملی فرمالیسم حقوقی و نص گرایی قانونی
نویسندگان:
مسعود الماسی*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: حقوقی دادگستری » سال 1401 دوره 86، شماره 117 (بهار 1401)
مشاهیر/ابوالحسن خان صدیقی
نویسنده:
سید علی اکبر رضوی
،
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1390 شماره 256
تبیین ماهیت حقوقی انتقال اعتبار از طریق نظام بانکی
نویسندگان:
محمد صالحی مازندرانی
،
فرهاد بیات
،
مقاله نشریه: پژوهش حقوق خصوصی » سال 1393 بهار 1393 شماره6