نظام اندیشه حقوقی ابوالحسن عامری نیشابوری

مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
چکیده:
از منظر ابوالحسن عامری، غایت زندگی بشر، دستیابی به سعادت، یعنی خیر اعلی و فضیلت و در نهایت، به فعلیت در آمدن قوه نطق اوست. تنها راه دستیابی به سعادت هم، تمسک به سنّت به معنای قوانین فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی­ است. به این منظور، وظیفه حاکمیت آن است که با جاری ساختن قانون در سطح اجتماع و سوق مردم به سوی تطابق رفتارهایشان با این مقررات، زمینه رشد و تعالی بشر و دستیابی به سعادت مادی و سعادت عقلی ایشان، و در نهایت، کسب خیر اعلی فراهم شود. در این مقاله، ثابت شده که در نگاه مرحوم عامری، قوانین کلی توسط ناموس اعم، یعنی خداوند متعال جعل می­شود و قوانین جزیی را حاکم فاضل عادل از این قواعد کلی و در طول اراده شارع استنباط می­کند. همچنین، مناط اصلی جعل قوانین، طبیعت اشیاست و اصل اوّلی، بر آن است که قانون هر چیزی، منطبق با طبیعت آن شیء وضع شود؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل تزاحم ملاکات، این اصل اوّلی بر هم بخورد. علاوه بر این، از منظر محقق عامری، قانون دارای چهار ویژگی اصلی: قابل پیش‌بینی بودن، ضمانت اجرا داشتن، واحد بودن و حاکم بودن بر همگان، از جمله شخص حاکم است.

اندیشه سیاسی ابوالحسن عامری

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 53

اندیشه سیاسی ابن عامری

کتاب: بوستان کتاب - 1382

برترى فرهنگ و تمدّن اسلامى در فلسفه عامرى نیشابورى

نویسنده: غلامرضا جلالی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105

اندیشه سیاسی ابوالحسن مسعودی

کتاب: بوستان کتاب قم - 1386

امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34

نقد و بررسی قابلیت جبران کلیه ی خسارات در فقه اسلامی، نظام حقوقی ایران و نظام حقوقی انگلستان

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1394 - [دکترای تخصصی]

پوزیتویسم حقوقی در نظام قضایی ایران؛ برایند تعاملی فرمالیسم حقوقی و نص گرایی قانونی

مقاله نشریه: حقوقی دادگستری » سال 1401 دوره 86، شماره 117 (بهار 1401)

مشاهیر/ابوالحسن خان صدیقی

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1390 شماره 256

تبیین ماهیت حقوقی انتقال اعتبار از طریق نظام بانکی

مقاله نشریه: پژوهش حقوق خصوصی » سال 1393 بهار 1393  شماره6
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397