فلسفه حقوق زنان در اندیشه ابوالحسن عامری نیشابوری با تأکید بر کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة»
نویسنده:
مهدی عطار کاشانی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
کلیدواژه:
فلسفه حقوق
،
حقوق زنان
،
ابوالحسن عامری نیشابوری
،
کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة»
،
حق آزادی
،
جنسیت
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی فلسفه حقوق زنان در اندیشه ابوالحسن عامری نیشابوری با تأکید بر کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة» است. روش پژوهش عقلی و نقلی و روش پردازش اطلاعات توصیفی- تحلیلی است. اندیشه محقق عامری در زمینه حقوق زنان را میتوان در دو حوزه حق برابری جنسیتی و حق آزادی ایشان طبقهبندی کرد. در پژوهش حاضر در حوزه اول به پنج مصداق مطرح شده توسط عامری، یعنی قابلیتهای اجرایی بانوان، رفتار انسانی با بانوان، مرئوس بودن بانوان، عیب ذاتی بانوان و مشورتپذیری ایشان پرداخته شده است. در حوزه دوم هم شش مصداق رفتار با شوهر، ولایت شوهر، انحصار روابط غریزی با شوهر، حفظ اموال شوهر، منع معاشرت با مردان نامحرم و الزام حجاب مطرح و بررسی گردید. عامری ذیل هر کدام از این بحثها، نقلهایی را از فلاسفه یا بزرگان دینی نقل کرده و در پارهای از موارد هم نظر خود را مطرح کرده است. در مجموع مواضع ایشان در این 11 مصداق را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. در برخی موارد مانند قابلیتهای عملی زنان، رفتار انسانی با ایشان و ریاست مادران بر فرزندان، دیدگاه کاملاً مثبتی داشته و از این حیث حداقل در مقام ثبوت، تفاوتی بین زنان و مردان قائل نیستند. در برخی موارد مانند منع زنان از معاشرت با مردان نامحرم، ولایت مردان بر ایشان در استمتاع و خروج از خانه، عدم خیانت به شوهر، الزام زنان به حجاب، خوشرفتاری و صداقت و اطاعت از شوهر و مشورت محدود با ایشان، نیز دیدگاه ایشان با کمی تعدیل، قابل توجیه است. اما در دو بحث ریاست طبعی -و نه جعلی- مردان بر زنان و همچنین وجود عیب ذاتی در بانوان -که براساس نقلی از فیثاغورس طرح شده- دیدگاه ایشان قابل نقد است. در این تحقیق، ضمن تحلیل فلسفی مصادیق یازدهگانه، این فرضیه اثبات شده که دیدگاه عامری در حوزه زنان، نگرشی متعادل است. یعنی علیرغم اینکه گفته شده فلاسفه اسلامی متقدم، دیدگاه مثبتی به زنان ندارند و ایشان را شهروندانی درجه دو به حساب میآورند، در مصادیق مطرح شده، ایشان یا مستقیماً از حقوق زنان حمایت کردهاند، یا نکات طرح شده توسط عامری با کمی تعدیل توجیه شده است. هرچند در دو مورد از این مصادیق هم کلمات ایشان مورد نقد قرار گرفته است.
هدف پژوهش حاضر بررسی فلسفه حقوق زنان در اندیشه ابوالحسن عامری نیشابوری با تأکید بر کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة» است. روش پژوهش عقلی و نقلی و روش پردازش اطلاعات توصیفی- تحلیلی است. اندیشه محقق عامری در زمینه حقوق زنان را میتوان در دو حوزه حق برابری جنسیتی و حق آزادی ایشان طبقهبندی کرد. در پژوهش حاضر در حوزه اول به پنج مصداق مطرح شده توسط عامری، یعنی قابلیتهای اجرایی بانوان، رفتار انسانی با بانوان، مرئوس بودن بانوان، عیب ذاتی بانوان و مشورتپذیری ایشان پرداخته شده است. در حوزه دوم هم شش مصداق رفتار با شوهر، ولایت شوهر، انحصار روابط غریزی با شوهر، حفظ اموال شوهر، منع معاشرت با مردان نامحرم و الزام حجاب مطرح و بررسی گردید. عامری ذیل هر کدام از این بحثها، نقلهایی را از فلاسفه یا بزرگان دینی نقل کرده و در پارهای از موارد هم نظر خود را مطرح کرده است. در مجموع مواضع ایشان در این 11 مصداق را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. در برخی موارد مانند قابلیتهای عملی زنان، رفتار انسانی با ایشان و ریاست مادران بر فرزندان، دیدگاه کاملاً مثبتی داشته و از این حیث حداقل در مقام ثبوت، تفاوتی بین زنان و مردان قائل نیستند. در برخی موارد مانند منع زنان از معاشرت با مردان نامحرم، ولایت مردان بر ایشان در استمتاع و خروج از خانه، عدم خیانت به شوهر، الزام زنان به حجاب، خوشرفتاری و صداقت و اطاعت از شوهر و مشورت محدود با ایشان، نیز دیدگاه ایشان با کمی تعدیل، قابل توجیه است. اما در دو بحث ریاست طبعی -و نه جعلی- مردان بر زنان و همچنین وجود عیب ذاتی در بانوان -که براساس نقلی از فیثاغورس طرح شده- دیدگاه ایشان قابل نقد است. در این تحقیق، ضمن تحلیل فلسفی مصادیق یازدهگانه، این فرضیه اثبات شده که دیدگاه عامری در حوزه زنان، نگرشی متعادل است. یعنی علیرغم اینکه گفته شده فلاسفه اسلامی متقدم، دیدگاه مثبتی به زنان ندارند و ایشان را شهروندانی درجه دو به حساب میآورند، در مصادیق مطرح شده، ایشان یا مستقیماً از حقوق زنان حمایت کردهاند، یا نکات طرح شده توسط عامری با کمی تعدیل توجیه شده است. هرچند در دو مورد از این مصادیق هم کلمات ایشان مورد نقد قرار گرفته است.
فلسفه حقوق زنان در اندیشه ابوالحسن عامری نیشابوری با تأکید بر کتاب «السعادة و الإسعاد فی سیرة الإنسانیة»
1/1/1402 12:00:00 AM
نظام اندیشه حقوقی ابوالحسن عامری نیشابوری
نویسنده:
مهدی عطار کاشانی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
برترى فرهنگ و تمدّن اسلامى در فلسفه عامرى نیشابورى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105
اندیشه سیاسی شیخ مفید با تاکید بر کتاب المقنعه
نویسنده:
محمدجواد یاوری
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1387 (پياپي 124)، فروردين 1387 شماره1
جمهوریت و اسلامیت در گفتمان حقوق اساسی ایران با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره1
درآمدی بر اصول فرزندپروری با تأکید بر سیرۀ علوی
نویسندگان:
محمود امیدی
،
سیف اله فضل الهی قمشی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
ابوالحسن مدائنى و آثار وى در درباره زنان
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 72
از تزکیه درون تا تصفیه برون با تأکید بر سیره و اندیشه امام خمینى
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 258
اندیشه اسلامی (2): با تاکید بر اندیشه سیاسی اسلام
نويسنده:
احمد واعظی
، ويراستار:
امیرعباس رجبی
،
کتاب: دفتر نشر معارف - 1394
فلسفه تاریخ اسماعیلیه (با تأکید بر دعوت قدیم)
نویسنده:
زهره باقریان
، استاد راهنما:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 1:
حسین ایزدی
، استاد مشاور 2:
سیدحسین فلاح زاده
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]