امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34
کلیدواژه:
امنیت فردى
،
امنیت دنیوى
،
امنیت اخروى
،
امنیت جانى
،
امنیت عقیده
،
امنیت بیان
،
امنیت مال
،
امنیت آبرو
چکیده:
قلمرو صورتهاى گوناگون امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن تبیین و تحلیل شده است. از میان صورتهاى گوناگون امنیت، امنیت فردى بسیار پر اهمیت است به گونهاى که در روانشناسى، حقوق بینالملل، آیات و روایات از آن سخن به میان آمده است. از یک سو، در یک تقسیم کلى، در قرآن با دو نوع امنیت روبرو هستیم: 1- امنیت اخروى، که ویژه مؤمنان، صالحان، انفاق کنندگان و... است. 2- امنیت دنیوى، که یک نیاز عمومى معرفى شده و یکى از اهداف مهم شکلگیرى حکومت اسلامى و حاکمیت خداست. از سوى دیگر، امنیّت فردى با نظر داشت تهدیدات گوناگون، به امنیت جانى، عقیده، بیان، مال و آبرو تقسیم مىگردد. که هر قسم با توجه به آیات قرآن تبیین و تحلیل شده است. آیاتى که بیانگر احکام جزایى یا در راستاى سلامتى انسان یا در جهت بیان خوردنىهاى حلال و حرام است؛ همگى تأمین کننده امنیت جانى است. آیاتى که به نکوهش تقلید و لزوم بهرهگیرى از عقل پرداخته، عقیده را امرى درونى و اختلاف عقیده را خواست خدا و وظیفه پیامبران را تنها تبلیغ دین - و نه اجبار مردم بر پذیرش دین - مىشمارد و به صلح فرا مىخواند مستند امنیت عقیده است. خویشتن دارى پیامبران و امامان)ع( در برابر نظریهپردازى مخالفان، دلیل امنیت بیان است. و آیات نهى از تجسس و غیبت و تهمت و قذف و زنا و... امنیت آبرو را بیان مىکند و سرانجام، آیات حدّ سرقت و حرمت خیانت در امانت، نشانگر امنیت مالى است.
قلمرو صورتهاى گوناگون امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن تبیین و تحلیل شده است. از میان صورتهاى گوناگون امنیت، امنیت فردى بسیار پر اهمیت است به گونهاى که در روانشناسى، حقوق بینالملل، آیات و روایات از آن سخن به میان آمده است. از یک سو، در یک تقسیم کلى، در قرآن با دو نوع امنیت روبرو هستیم: 1- امنیت اخروى، که ویژه مؤمنان، صالحان، انفاق کنندگان و... است. 2- امنیت دنیوى، که یک نیاز عمومى معرفى شده و یکى از اهداف مهم شکلگیرى حکومت اسلامى و حاکمیت خداست. از سوى دیگر، امنیّت فردى با نظر داشت تهدیدات گوناگون، به امنیت جانى، عقیده، بیان، مال و آبرو تقسیم مىگردد. که هر قسم با توجه به آیات قرآن تبیین و تحلیل شده است. آیاتى که بیانگر احکام جزایى یا در راستاى سلامتى انسان یا در جهت بیان خوردنىهاى حلال و حرام است؛ همگى تأمین کننده امنیت جانى است. آیاتى که به نکوهش تقلید و لزوم بهرهگیرى از عقل پرداخته، عقیده را امرى درونى و اختلاف عقیده را خواست خدا و وظیفه پیامبران را تنها تبلیغ دین - و نه اجبار مردم بر پذیرش دین - مىشمارد و به صلح فرا مىخواند مستند امنیت عقیده است. خویشتن دارى پیامبران و امامان)ع( در برابر نظریهپردازى مخالفان، دلیل امنیت بیان است. و آیات نهى از تجسس و غیبت و تهمت و قذف و زنا و... امنیت آبرو را بیان مىکند و سرانجام، آیات حدّ سرقت و حرمت خیانت در امانت، نشانگر امنیت مالى است.
امنیت فردى در نظام حقوقى قرآن
3/21/2003 12:00:00 AM
بررسی راهکارهای تحصیل امنیت فردی در نهج البلاغه
مقاله کنفرانس: نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران - 1400
نقش قرآن در زندگی فردی
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
راهکارهای حقوقی اصلاح ساختار شورای امنیت
پایاننامه: دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق - 1391 - [کارشناسی ارشد]
موقعیت توبه در نظام حقوقی کیفر تعزیرات
نویسندگان:
حمیدرضا زجاجی
،
محمود مالمیر
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
موقعیت توبه در نظام حقوقی کیفر تعزیرات
نویسندگان:
محمود مالمیر
،
حمیدرضا زجاجی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 1
موقعیت توبه در نظام حقوقی کیفر تعزیرات1
نویسندگان:
حمیدرضا زجاجی
،
محمود مالمیر
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 1
نظام اندیشه حقوقی ابوالحسن عامری نیشابوری
نویسنده:
مهدی عطار کاشانی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
نقد و بررسی قابلیت جبران کلیه ی خسارات در فقه اسلامی، نظام حقوقی ایران و نظام حقوقی انگلستان
استاد راهنما:
هدایت الله ساطانی نژاد
، استاد مشاور:
ابراهیم عبدی پور فرد
،
محمد صالحی مازندرانی
، دانشجو:
مهدی خادم سربخش
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1394 - [دکترای تخصصی]
پوزیتویسم حقوقی در نظام قضایی ایران؛ برایند تعاملی فرمالیسم حقوقی و نص گرایی قانونی
نویسندگان:
مسعود الماسی*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: حقوقی دادگستری » سال 1401 دوره 86، شماره 117 (بهار 1401)