واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بر آراء ملاصدرا همراه با نقدی بر دیدگاه فروید
نویسنده:
اعظم ایرجی نیا
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
چکیده:
اعتقاد به دین نقش مهمی در معناداری زندگی انسانها ایفا میکند از اینرو اندیشمندان بسیاری به بررسی خاستگاه دین پرداختهاند؛ بهطوریکه گروهی از اندیشمندان معتقدند این عنصر معنابخش به زندگی منشأیی الهی و ماورایی دارد و برخی دیگر آن را بشری و برآمده از توهمات انسانها میخوانند. ملاصدرا از نمایندگان معتقد به دیدگاه اول و فروید طرفدار اندیشه دوم است. این نوشتار با واکاوی دین و اوامر الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا آشکار میسازد فارغ از اختلافات مبنایی اندیشه صدرا و فروید، هسته مرکزی تفاوت دیدگاه هستیشناسانه صدرایی و روانشناسی فروید در مورد دین در پاسخ به این سئوال نهفته است که آیا دین ذات متعین و مستقل از ذهن بشر دارد یا نه؟ از منظر هستیشناسانه صدرایی پاسخ به این سئوال مثبت و از دیدگاه روانشناسانه انسانگرای فروید پاسخ به آن منفی است. این نوشتار تحلیلی فلسفی از منشأ دین و اوامر و نواهی آن از طریق بیان علم الهی و تبیین مطابقت دین و نظام احسن با علم الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا ارائه و اثبات میکند که دین ذاتی متعین و مستقل از توهمات بشری دارد سپس بر همان اساس دیدگاه فروید مبنی بر موهوم انگاری دین و الزامات دینی را نقد میکند.
اعتقاد به دین نقش مهمی در معناداری زندگی انسانها ایفا میکند از اینرو اندیشمندان بسیاری به بررسی خاستگاه دین پرداختهاند؛ بهطوریکه گروهی از اندیشمندان معتقدند این عنصر معنابخش به زندگی منشأیی الهی و ماورایی دارد و برخی دیگر آن را بشری و برآمده از توهمات انسانها میخوانند. ملاصدرا از نمایندگان معتقد به دیدگاه اول و فروید طرفدار اندیشه دوم است. این نوشتار با واکاوی دین و اوامر الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا آشکار میسازد فارغ از اختلافات مبنایی اندیشه صدرا و فروید، هسته مرکزی تفاوت دیدگاه هستیشناسانه صدرایی و روانشناسی فروید در مورد دین در پاسخ به این سئوال نهفته است که آیا دین ذات متعین و مستقل از ذهن بشر دارد یا نه؟ از منظر هستیشناسانه صدرایی پاسخ به این سئوال مثبت و از دیدگاه روانشناسانه انسانگرای فروید پاسخ به آن منفی است. این نوشتار تحلیلی فلسفی از منشأ دین و اوامر و نواهی آن از طریق بیان علم الهی و تبیین مطابقت دین و نظام احسن با علم الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا ارائه و اثبات میکند که دین ذاتی متعین و مستقل از توهمات بشری دارد سپس بر همان اساس دیدگاه فروید مبنی بر موهوم انگاری دین و الزامات دینی را نقد میکند.
واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بر آراء ملاصدرا همراه با نقدی بر دیدگاه فروید
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی نظریه تعدد نفوس با تکیه بر آراء ملاصدرا
نویسنده:
احسان حصاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
ذاتی و عرضی دین از دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اجتماع گرایی، به مثابه انتقادی نو بر لیبرالیسم
نویسندگان:
سیدمحمدرضا محمودپناهی
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: اندیشه سیاسی اسلام » سال 1389 پاييز 1389 شماره3
واکاوی مسئله حشر حیوانات از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
مسلم شوبکلائی
،
سیدمحمدعلی دیباجی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
رویکردهای تمدنی به مثابه پیوست حکمرانی، با تکیه بر الگوی ایرانشهری
نویسنده:
سیدعلیرضا واسعی (دانشیار)
،
مقاله نشریه: الهیات شهر » سال 1402 شماره 1
نقد قاعده الواحد با تکیه بر آراء ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا آزادگان
،
مهدی عظیمی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
صادر نخستین از منظر فلاسفه و عرفا با تکیه بر آراء امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خوانشی نو از آیه 106 سوره بقره؛ با تکیه بر قرینههای درونمتنی
نویسنده:
سید جعفر صادقی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 105
بررسی تشبیه و تنزیه در هنر اسلامی با تکیه بر آراء ابن عربی و ملاصدرا در باب خیال
نویسنده:
احمد پهلوانیان
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
سیدرضی موسوی گیلانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
نقدی بر دیدگاه جایگزینی تقوا به جای اخلاق در هندسۀ معارف دین
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 112