خدای پردهپوش
نویسنده:
مهدی شجریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13
چکیده:
در میان معارف اسلامی، دعای جوشن کبیر نقش بسیار مهمی در امر خداشناسی دارد؛ تا آنجا که میتوان آن را جامعترین نسخه متنی که معرّف ویژگیها و اوصاف خداوند متعال است، شمرد. در فراز 22 این دعای شریف میخوانیم: «یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ یَا مَنْ سَتَرَ الْقَبِیحَ یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَةِ یَا مَنْ لَمْ یَهْتِکِ السِّتْرَ یَا عَظِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ یَا صَاحِبَ کُلِّ نَجْوَی یَا مُنْتَهَی کُلِّ شَکْوَی؛[1] ای آنکه زیبایی را آشکار نمودی، ای آنکه زشتی را پوشاندی، ای آنکه بر گناه سرزنش نکردی، ای آنکه پردهدری ننمودی، ای که گذشتت بزرگ، ای که نیکو درگذری، ای آمرزشت فراگیر، ای دستت به مهر گشوده، ای شنوای هر راز، ای سرانجام هر شکایت».
[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۱، ص 397 ـ 382.
در میان معارف اسلامی، دعای جوشن کبیر نقش بسیار مهمی در امر خداشناسی دارد؛ تا آنجا که میتوان آن را جامعترین نسخه متنی که معرّف ویژگیها و اوصاف خداوند متعال است، شمرد. در فراز 22 این دعای شریف میخوانیم: «یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ یَا مَنْ سَتَرَ الْقَبِیحَ یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَةِ یَا مَنْ لَمْ یَهْتِکِ السِّتْرَ یَا عَظِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ یَا صَاحِبَ کُلِّ نَجْوَی یَا مُنْتَهَی کُلِّ شَکْوَی؛[1] ای آنکه زیبایی را آشکار نمودی، ای آنکه زشتی را پوشاندی، ای آنکه بر گناه سرزنش نکردی، ای آنکه پردهدری ننمودی، ای که گذشتت بزرگ، ای که نیکو درگذری، ای آمرزشت فراگیر، ای دستت به مهر گشوده، ای شنوای هر راز، ای سرانجام هر شکایت».
[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۱، ص 397 ـ 382.
خدای پردهپوش
1/1/1402 12:00:00 AM
خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟
نویسنده:
میثم مولایی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3
خدای پرده پوش
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)