خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟
نویسنده:
میثم مولایی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3
چکیده:
بنابر دیدگاه الهیات سنتی، خداوند دارای ویژگیهایی منحصر بهفرد است که در مخلوقاتش وجود ندارد. در این سنت، خداوند موجودِ کامل حداکثری است. از جملۀ این کمالات، میتوان به تغیّرناپذیری اشاره کرد که بر اساس آن کمالات خدا نه افزوده و نه کاسته میشود. از سوی دیگر خداوند، تأثرناپذیر نیز معرفی میشود؛ که بر اساس آن خداوند از رنجهای انسان دچار اندوه نمیگردد، زیرا این امر با تغیّرناپذیری و کمالِ حداکثری خدا، که مستلزم برخورداری از سعادت لایتغیر است، منافات دارد. بنابراین تغیّرناپذیری خدا، خداباوران را از پذیرش تأثرپذیر بودن خداوند منع میکند.
در این نوشتار سعی بر آن است با محوریت قرار دادن علم مطلق، این دعاوی اثبات شود که: اولاً علم مطلق خدا، میتواند شاهدی بر تأثرپذیریاش باشد و ثانیاً ماهیت علم مطلق مانع از « قبول تغیّرپذیری خدا به وابستۀ تأثرپذیری خواهد بود»، زیرا کمال حداکثری خدا مستلزم آن است که علم او، ذاتی و شامل تمام گزارههای صادق، از ازل تا ابد باشد. در نتیجه آگاهی و اندوهگینی او از رنج آدمی، مستلزم تغییر در خداوند نخواهد بود. به عبارت دیگر خدا به جهت علم مطلقش از ازل به رنج آدمی آگاهی دارد، پس قبول اندوه خدا از رنجها و شرارتهای آدمی نباید تغییری در او تعالی ایجاد نماید. قبول این دیدگاه نه تنها یکی از مسائل خداناباران را حل میکند، بلکه در تقویت و ترویج خداباوری نیز مؤثر است، زیرا خدایی که با مؤمنان در غم و شادیها شریک است، شایستگی بیشتری برای پرستش دارد تا خدایی که ساکن و بیتفاوت نظارهگر رنجهای آدمیست.
بنابر دیدگاه الهیات سنتی، خداوند دارای ویژگیهایی منحصر بهفرد است که در مخلوقاتش وجود ندارد. در این سنت، خداوند موجودِ کامل حداکثری است. از جملۀ این کمالات، میتوان به تغیّرناپذیری اشاره کرد که بر اساس آن کمالات خدا نه افزوده و نه کاسته میشود. از سوی دیگر خداوند، تأثرناپذیر نیز معرفی میشود؛ که بر اساس آن خداوند از رنجهای انسان دچار اندوه نمیگردد، زیرا این امر با تغیّرناپذیری و کمالِ حداکثری خدا، که مستلزم برخورداری از سعادت لایتغیر است، منافات دارد. بنابراین تغیّرناپذیری خدا، خداباوران را از پذیرش تأثرپذیر بودن خداوند منع میکند.
در این نوشتار سعی بر آن است با محوریت قرار دادن علم مطلق، این دعاوی اثبات شود که: اولاً علم مطلق خدا، میتواند شاهدی بر تأثرپذیریاش باشد و ثانیاً ماهیت علم مطلق مانع از « قبول تغیّرپذیری خدا به وابستۀ تأثرپذیری خواهد بود»، زیرا کمال حداکثری خدا مستلزم آن است که علم او، ذاتی و شامل تمام گزارههای صادق، از ازل تا ابد باشد. در نتیجه آگاهی و اندوهگینی او از رنج آدمی، مستلزم تغییر در خداوند نخواهد بود. به عبارت دیگر خدا به جهت علم مطلقش از ازل به رنج آدمی آگاهی دارد، پس قبول اندوه خدا از رنجها و شرارتهای آدمی نباید تغییری در او تعالی ایجاد نماید. قبول این دیدگاه نه تنها یکی از مسائل خداناباران را حل میکند، بلکه در تقویت و ترویج خداباوری نیز مؤثر است، زیرا خدایی که با مؤمنان در غم و شادیها شریک است، شایستگی بیشتری برای پرستش دارد تا خدایی که ساکن و بیتفاوت نظارهگر رنجهای آدمیست.
خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟
3/21/2017 12:00:00 AM
وجود کلی طبیعی در خارج و اصالت وجود، سازگاری یا ناسازگاری
نویسنده:
حسن معلمی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1394 پاييز 1394 شماره3
خدایان هیدگر (خدای شاعران، پیامبران یا فیلسوفان؟)
نویسنده:
ریچارد کِرنی ترجمه م. غفورزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
سازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون: امکان یا امتناع؟
نویسنده:
مهدی مرادی برلیان
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
خدای حاضر و ناظر
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 16 (زمستان 1402)