سازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون: امکان یا امتناع؟
نویسنده:
مهدی مرادی برلیان
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
چکیده:
دیدگاهی که امکان زیستِ حقوق اسلامی در بستر مدرنیته و دولت مدرن را غیرممکن قلمداد میکند، از جمله دلایل بنیادین این ادعا را تمایز و ناسازگاری معرفتشناختیِ حقوق اسلامی با روش کدیفیکاسیون (تدوین قوانین)، بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای نظام حقوقی مدرن بیان داشته است. در این رویکرد، کدهای قانونی تکنولوژی دولت مدرن برای انحصار قاعدهگذاری، ایجاد اقتدار و یکپارچگی و همگنسازی جامعه بهشمار میروند. در مقابل بر اساس این برداشت، تاریخ شکلگیری حقوق اسلامی و ویژگیهای آن در دوران پیشمدرن نمایانگر خصلت غیرانحصاری، نامعطوف به اقتدار سیاسی، تکثرگرایانه و البته فردگرایانه و هرمنوتیکی آن است که از اساس با فن کدیفیکاسیون همخوانی ندارد. در هر صورت، به نظر میرسد که دستکم به دو دلیل عمده، چنین روایتی اشتباه است و با ادعای امکان سازگاری کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی میتوان در برابر آن خطر کرد: نخست، رویکرد قائل به ناسازگاری کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی، تاریخ حقوق اسلامی در دوران پیشمدرن را نادرست و بدون توجه به تحولاتی که در آن گرایش بهگونهای از گردآوری قواعد و احکام اسلامی در مجموعههای مدون وجود داشته، روایت کرده است؛ دوم، دیدگاه فوق مبتنی بر درک نادرست از کد و کدیفیکاسیون و نقش آن در دولت مدرن است و بیشتر بهعنوان یک امر ایدئولوژیک تلقی میشود. بدین ترتیب، در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، ضمن تبیین دیدگاهِ قائل به ناسازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون، به شرح و بسط نقدهای پیشگفته در راستای ترسیم افقی سازگار میان کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی، پرداخته خواهد شد.
دیدگاهی که امکان زیستِ حقوق اسلامی در بستر مدرنیته و دولت مدرن را غیرممکن قلمداد میکند، از جمله دلایل بنیادین این ادعا را تمایز و ناسازگاری معرفتشناختیِ حقوق اسلامی با روش کدیفیکاسیون (تدوین قوانین)، بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای نظام حقوقی مدرن بیان داشته است. در این رویکرد، کدهای قانونی تکنولوژی دولت مدرن برای انحصار قاعدهگذاری، ایجاد اقتدار و یکپارچگی و همگنسازی جامعه بهشمار میروند. در مقابل بر اساس این برداشت، تاریخ شکلگیری حقوق اسلامی و ویژگیهای آن در دوران پیشمدرن نمایانگر خصلت غیرانحصاری، نامعطوف به اقتدار سیاسی، تکثرگرایانه و البته فردگرایانه و هرمنوتیکی آن است که از اساس با فن کدیفیکاسیون همخوانی ندارد. در هر صورت، به نظر میرسد که دستکم به دو دلیل عمده، چنین روایتی اشتباه است و با ادعای امکان سازگاری کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی میتوان در برابر آن خطر کرد: نخست، رویکرد قائل به ناسازگاری کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی، تاریخ حقوق اسلامی در دوران پیشمدرن را نادرست و بدون توجه به تحولاتی که در آن گرایش بهگونهای از گردآوری قواعد و احکام اسلامی در مجموعههای مدون وجود داشته، روایت کرده است؛ دوم، دیدگاه فوق مبتنی بر درک نادرست از کد و کدیفیکاسیون و نقش آن در دولت مدرن است و بیشتر بهعنوان یک امر ایدئولوژیک تلقی میشود. بدین ترتیب، در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، ضمن تبیین دیدگاهِ قائل به ناسازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون، به شرح و بسط نقدهای پیشگفته در راستای ترسیم افقی سازگار میان کدیفیکاسیون و حقوق اسلامی، پرداخته خواهد شد.
سازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون: امکان یا امتناع؟
1/1/1401 12:00:00 AM
فلسفه سیاسی اسلام: امکان یا امتناع؟
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1391 (پياپي 57)، بهار 1391 شماره1
دولت بزرگ اسلامی؛ امکان یا امتناع؟ ؛ با تاکید بر دیدگاه امام خمینی
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 (پياپي 36)، زمستان 1385 شماره4
دولت بزرگ اسلامی؛ امکان یا امتناع؟ با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
امکان یا امتناع سینمای دینی در آیینه حکمت صدرایی
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
حوریه بزرگ
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 20)، پاييز 1393 شماره4
تاملی بر نظریه زمینه سازی ظهور (امکان یا امتناع)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
جامعهشناسی شیعی و امکان یا امتناع الگوی پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
سید مجید امامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 3
امکان یا امتناع معاد جسمانی و ارتباط آن با ساختار زبان دین از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
میثم شادپور
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟
نویسنده:
میثم مولایی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3