بررسی سازگاری نظریۀ تجرد نفس با آموزه‌های قرآنی مربوط به زندگی اخروی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
چکیده:
بیشتر فیلسوفان مسلمان معتقدند که انسان مرکب از نفس مجرد و بدن است و نفس مجرد حقیقت او را تشکیل می‌دهد. لازمۀ پذیرش تجرد نفس این است که نفس مجرد که با مرگ از بدن جدا می‌شود، اولاً بدون نیاز به بدن می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؛ ثانیاً برای بقا به عامل بیرونی نیاز ندارد. در مقابل، آنچه از قرآن برداشت می‌شود این است که انسان فی‌نفسه باقی نیست و با مرگ از میان می‌رود؛ از‌این‌رو ادامه زندگی انسان پس از مرگ وابسته به خداوند است و اوست که با قدرت خود همه یا برخی از انسان‌ها را زنده نگه می‌دارد یا پس از فاصله‌ای زمانی، بار دیگر زنده می‌کند. روش این مقاله ترکیبی است از تحلیل منطقی لوازم نظریۀ تجرد نفس و بررسی دلالت آیات محوری قرآن درباره مرگ و مقایسه این دو. هدف این مقاله نشان‌دادن این است که نظریه فلسفی تجرد نفس با برخی از آموزه‌های قرآنی درباره مرگ و زندگی اخروی سازگار نیست.

بررسی چگونگی سازگاری تجرد نفس با حرکت تکامل آن

نویسنده: علیرضا اسعدی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: غلامرضا فیاضی ، استاد مشاور 2: امیر دیوانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

مجرد سیال: تبیین سازگاری تجرد نفس با تغیر آن

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395

بررسی دیدگاه‌های مختلف در باره تجرد نفس در فلسفه اسلامی

استاد راهنما: عسکری سلیمانی امیری ، استاد مشاور: حسین دیبا ، دانشجو: محمد تقی شهاب ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]

ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن

نویسنده: مهدی ذاکری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61

بررسی نظریۀ جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاءبودن نفس

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397