بررسی تطبیقی «اعتراف به ظلم» در لسان پیامبران در قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی
نویسندگان:
مجتبی نوروزی
،
محمد استیری
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
کلیدواژه:
عصمت
،
اعتراف به ظلم
،
انبیا
،
حضرت آدم(ع)
،
حضرت موسی(ع)
،
حضرت یونس(ع)
،
جوادی آملی
،
فخرالدین رازی
چکیده:
«عصمت» به معنای پاکی از هرگونه گناه و نیز مصونیت از خطا در دریافت و ابلاغ وحی، از امتیازات و ویژگیهای خاص و لازمه رسالت پیامبران الهی میباشد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد، مورد بحث و توجه بسیاری از عالمان و اندیشمندان مکتبهای مختلف کلامی قرار گرفته است. یکی از مسائلی که بحثهای زیادی را برانگیخته، آیاتی از قرآن کریم است که حاوی عبارات «اعتراف به ظلم» از لسان پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت موسی و حضرت یونس(ع) میباشد که برخی با استناد به این آیات عدم عصمت پیامبران الهی را نتیجه گرفتهاند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و به صورت تطبیقی، در پی پاسخ به این پرسش است که منظور از «ظلم» و اعتراف به آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی چیست و چه ارتباطی با «عصمت» پیامبران دارد؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله جوادی آملی بهعنوان نماینده مکتب کلامی شیعه، «عصمت» را برای تمام دوران پیامبران ثابت میکند و «ظلم» را با ذکر ادله و شواهد متعدد، بر معنای لغوی آن یعنی ستم، نقص و محرومیت حمل میکند؛ اما فخرالدین رازی بهعنوان نماینده مکتب کلامی اشاعره، در تحلیل خود «عصمت» را به دوران پس از نبوت و «ظلم» را به پیش از نبوت مربوط میشمارد.
«عصمت» به معنای پاکی از هرگونه گناه و نیز مصونیت از خطا در دریافت و ابلاغ وحی، از امتیازات و ویژگیهای خاص و لازمه رسالت پیامبران الهی میباشد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد، مورد بحث و توجه بسیاری از عالمان و اندیشمندان مکتبهای مختلف کلامی قرار گرفته است. یکی از مسائلی که بحثهای زیادی را برانگیخته، آیاتی از قرآن کریم است که حاوی عبارات «اعتراف به ظلم» از لسان پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت موسی و حضرت یونس(ع) میباشد که برخی با استناد به این آیات عدم عصمت پیامبران الهی را نتیجه گرفتهاند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و به صورت تطبیقی، در پی پاسخ به این پرسش است که منظور از «ظلم» و اعتراف به آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی چیست و چه ارتباطی با «عصمت» پیامبران دارد؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله جوادی آملی بهعنوان نماینده مکتب کلامی شیعه، «عصمت» را برای تمام دوران پیامبران ثابت میکند و «ظلم» را با ذکر ادله و شواهد متعدد، بر معنای لغوی آن یعنی ستم، نقص و محرومیت حمل میکند؛ اما فخرالدین رازی بهعنوان نماینده مکتب کلامی اشاعره، در تحلیل خود «عصمت» را به دوران پس از نبوت و «ظلم» را به پیش از نبوت مربوط میشمارد.
بررسی تطبیقی «اعتراف به ظلم» در لسان پیامبران در قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی
1/1/1401 12:00:00 AM
مرجعیت علمی قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1398 - [سطح 3 (حوزه)]
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
بررسی تطبیقی سعادت و شقاوت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس آکوئناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
بررسی تطبیقی ایمان از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی و آگوستین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل معناشناختی صلاح در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد ابوطالبی*
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1398 پاییز 1398 شماره 39
بررسی انتقادی دین از دیدگاه هانس کونگ با توجه به آراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد امین شهبازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2