تحلیل انتقادی «معقولات ثانیه فلسفی» در اندیشه «قاضی سعید قمی»
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 102
چکیده:
شناخت معقولات ثانیه فلسفی ، مقدمهای ضروری در بازشناخت نظام اندیشه فلسفی قاضی سعید قمی به ویژه مخالفت وی با قائلان به اصالت وجود است. این پژوهش با بررسی دقیق و تفصیلی آثار قطعیالانتساب به وی به روش توصیفی- تحلیلی تلاش مینماید آراء و مبانی قاضی درباره معقولات ثانیه فلسفی و احکام آن را استخراج و تحلیل نماید. بررسیها نشان میدهد وی اصطلاح معقول ثانی را به کار نبرده، بلکه از معقولات ثانیه فلسفی با عنوان «امور عامه» سخن گفته و مفاهیمی همچون، وجود، شیء، امکان و وجوب را از امور عامه برشمرده و آنها را مفاهیمی عام، بدیهی و معانی مصدری عارض و محمول بر همه اشیا میخواند که ضعیفترین اشیا از جهت تحقق و دارای حظّی از وجود در نفس الأمر هستند. برخی اقوال وی بر نحوهای عروض مابعدالطبیعی مفاهیم فلسفی دلالت دارد؛ البته او در بحث جعل، «ماهیت» را مجعول بالذات و دیگر اعراض و لوازم شیء را مجعول بالعرض میداند. تأکید وی بر جعل بسیط، برخی ابهامهای یادشده را برطرف میسازد. از سخن قاضی، دو سطح متمایز از خارجیبودن مفاهیم فلسفی فهمیده میشود: یکی آنکه این مفاهیم بهره ضعیفی از تحقق و عینیت داشته باشند؛ دوم آنکه هیچ تحقق و عینیت زائد بر ذات نداشته باشند.
شناخت معقولات ثانیه فلسفی ، مقدمهای ضروری در بازشناخت نظام اندیشه فلسفی قاضی سعید قمی به ویژه مخالفت وی با قائلان به اصالت وجود است. این پژوهش با بررسی دقیق و تفصیلی آثار قطعیالانتساب به وی به روش توصیفی- تحلیلی تلاش مینماید آراء و مبانی قاضی درباره معقولات ثانیه فلسفی و احکام آن را استخراج و تحلیل نماید. بررسیها نشان میدهد وی اصطلاح معقول ثانی را به کار نبرده، بلکه از معقولات ثانیه فلسفی با عنوان «امور عامه» سخن گفته و مفاهیمی همچون، وجود، شیء، امکان و وجوب را از امور عامه برشمرده و آنها را مفاهیمی عام، بدیهی و معانی مصدری عارض و محمول بر همه اشیا میخواند که ضعیفترین اشیا از جهت تحقق و دارای حظّی از وجود در نفس الأمر هستند. برخی اقوال وی بر نحوهای عروض مابعدالطبیعی مفاهیم فلسفی دلالت دارد؛ البته او در بحث جعل، «ماهیت» را مجعول بالذات و دیگر اعراض و لوازم شیء را مجعول بالعرض میداند. تأکید وی بر جعل بسیط، برخی ابهامهای یادشده را برطرف میسازد. از سخن قاضی، دو سطح متمایز از خارجیبودن مفاهیم فلسفی فهمیده میشود: یکی آنکه این مفاهیم بهره ضعیفی از تحقق و عینیت داشته باشند؛ دوم آنکه هیچ تحقق و عینیت زائد بر ذات نداشته باشند.
تحلیل انتقادی «معقولات ثانیه فلسفی» در اندیشه «قاضی سعید قمی»
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی نفس شناسی قاضی سعید قمی
نویسنده:
ذوالفقار ناصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 91)، پاييز 1397 شماره3
عقلانیبودن اسما و صفات خداوند از دیدگاه قاضی سعید قمی
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
بررسی تطبیقی آراء کلامی قاضی سعید قمی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقدی بر نقد قاضی سعید قمی بر محقق طوسی در مساله وجودی یا عدمی بودن شرور
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
سلب و ثبوت اسما و صفات الهی مقایسه میان نظرات ملاصدرا شیرازی و قاضی سعید قمی
همکار:
رمضان وحیدی
،
شهریار صابر
، مجری:
محمد صداقتی پور
، دانشجو:
محمدتقی کرمی قهی
، استاد مشاور:
محمدتقی سبحانی
، استاد راهنما:
محمد ذبیحی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1379 - [کارشناسی ارشد]
بررسی آراء قاضی سعید قمی در باب اسماء و صفات حق تعالی و مقایسه آن با آراء صدرالمتألهین
نویسنده:
علی غفارپور
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26
نوپوزیتیویسم و «تحلیل منطقى» در اندیشه فلسفى معاصر عرب (1)
نویسنده:
احمد ماضی ترجمه محمدتقی کرمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
تحلیل انتقادی بنیانهای فلسفی نظریهپردازی ارتباطات، از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - 1394 - [دکترای تخصصی]