«نگاهی به غایت گرایی قاعده نگر»

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
چکیده:
در اخلاق هنجاری، نظریه‌های وظیفه‌گرایانه در مقابل نظریه‌های پیامدگرایانه قرار می‌گیرند. درحالی‌که پیامد‌گرایی، اعمال درست را براساس غایت‌های خیر مشخص می‌کند، وظیفه‌گرایی مدعی است، غایت‌ها و وسیله‌های نیل به آن‌ها به‌خودی‌خود با عمل مرتبط‌اند و پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند؛ اما دراین‌بین، ویژگی‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیین‌کنندۀ درستی و نادرستی اعمال‌اند. پیامد‌گرایی به دو شاخۀ پیامد‌گرایی عمل‌نگر و پیامد‌گرایی قاعده‌نگر تقسیم می‌شود و هردو در این توافق دارند که اعمال را باید براساس نتیجه‌ها و پیامدهای آن‌ها ارزیابی کرد؛ اما در اینکه معیار اصلی ارزیابی چیست، اختلاف دارند. براساس پیامد‌گرایی عمل‌نگر، داوری و ارزیابی شخصِ فاعل یا قضاوت خود فرد، ملاک تعیین‌کنندۀ درستی یا نادرستی عمل است؛ اما براساس پیامدگرایی قاعده‌نگر، اصول کلی تعیین می‌کنند که انجام کدام عمل، درست است. در این مقاله پیامد‌گرایی قاعده‌نگر و انتقادهای وارد بر آن را بررسی می‌کنیم.

قرآن و غایت گرایی اخلاقی

مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1399 دوره 13، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

نیم نگاهى به مکتب فقهى غایت گرا

نویسنده: احمد مبلغی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 58

بررسی انتقادی غایت گرایی اخلاقی به مثابه نظریه هنجاری قرآن

نویسنده: علیرضا آل بویه ،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1400 دوره 14، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)

نگاهی به بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر

نویسنده: سید علی حسینی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 شماره 26

نگاهى به قاعده لاضرر از دیدگاه امام خمینى

مقاله نشریه: فقه » سال 1378 شماره 22-21

ربط و نسبت حسن و فبح ذاتی با وظیفه گرائی و غایت گرائی در اخلاق

دانشجو: سید جلال الدین محقق ، استاد راهنما: علی رضا آل بویه ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [کارشناسی ارشد]

غایت مندی تاریخ

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39

عدالت ‏به مثابه قاعده فقهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

بررسی قاعدة جَبّ با نگاهی تاریخی و تطبیقی

نویسنده: محمدرضا مبلغی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397