واکاوی همگرایی و واگرایی اشاعره و حنابله در دوره سلجوقی در بغداد (429 – 465 ﻫ ق)
نویسندگان:
حسین اسماعیلی نصر آبادی
،
مهدی وزین افضل
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 3 - پاییز 90 - مسلسل 47
چکیده:
اشاعره و حنابله، هر دو از گروههای اهل سنت به شمار میروند. تا پیش از به قدرت رسیدن سلجوقیان، حنابله در عرصه اجتماعی و سیاسی جامعه بغداد، یکی از قدرتمندترین و پر جمعیتترین گروههای مذهبی بودند. با به قدرت رسیدن سلجوقیان و لعن اشاعره به فرمان طغرل در سال 455 ق، شمار زیادی از علمای اشعری، چون جوینی و قشیری به عراق و حجاز مهاجرت کردند و همین عامل در ترویج و گسترش مذهب اشعری در بغداد تأثیر گذاشت. در دوره اول حکومت سلجوقیان (429 ـ 465 ق) میان اشاعره، حنابله و معتزله در زمینه دانشها و علوم فقهی و کلامی تعامل همگرایانهای وجود داشت و دغدغه اصلی نظریهپردازان اشعری و حنبلی دفاع از خلافت و تحکیم مبانی آن بود. در این میان، علمای اشعری فعالتر بودند و با وجود اشتراکهای عقیدتی و کلامی میان این دو گروه، همواره در عرصه اجتماعی درگیریهایی بین ایشان روی میداد. در این مقاله تلاش میشود با توجه به این فرضیه که عامل اصلی در منازعهها و درگیریهای اشاعره و حنابله، مسائل و اختلافهای عقیدتی و کلامی بود و دخالتهای سیاسی خلفای عباسی و سلاطین سلجوقی و کشمکشهای سیاسی بین آنها در این درگیریها نقشی نداشته است، رابطه و تعامل همگرایی و واگرایی بین این دو گروه در دورة حضور سلجوقیان در بغداد (429-465 ق) بررسی و تبیین گردد.
اشاعره و حنابله، هر دو از گروههای اهل سنت به شمار میروند. تا پیش از به قدرت رسیدن سلجوقیان، حنابله در عرصه اجتماعی و سیاسی جامعه بغداد، یکی از قدرتمندترین و پر جمعیتترین گروههای مذهبی بودند. با به قدرت رسیدن سلجوقیان و لعن اشاعره به فرمان طغرل در سال 455 ق، شمار زیادی از علمای اشعری، چون جوینی و قشیری به عراق و حجاز مهاجرت کردند و همین عامل در ترویج و گسترش مذهب اشعری در بغداد تأثیر گذاشت. در دوره اول حکومت سلجوقیان (429 ـ 465 ق) میان اشاعره، حنابله و معتزله در زمینه دانشها و علوم فقهی و کلامی تعامل همگرایانهای وجود داشت و دغدغه اصلی نظریهپردازان اشعری و حنبلی دفاع از خلافت و تحکیم مبانی آن بود. در این میان، علمای اشعری فعالتر بودند و با وجود اشتراکهای عقیدتی و کلامی میان این دو گروه، همواره در عرصه اجتماعی درگیریهایی بین ایشان روی میداد. در این مقاله تلاش میشود با توجه به این فرضیه که عامل اصلی در منازعهها و درگیریهای اشاعره و حنابله، مسائل و اختلافهای عقیدتی و کلامی بود و دخالتهای سیاسی خلفای عباسی و سلاطین سلجوقی و کشمکشهای سیاسی بین آنها در این درگیریها نقشی نداشته است، رابطه و تعامل همگرایی و واگرایی بین این دو گروه در دورة حضور سلجوقیان در بغداد (429-465 ق) بررسی و تبیین گردد.
واکاوی همگرایی و واگرایی اشاعره و حنابله در دوره سلجوقی در بغداد (429 – 465 ﻫ ق)
3/21/2011 12:00:00 AM
پراکندگی جغرافیایی امامیه در ایران دوره سلجوقی
نویسندگان:
هدایت نادریان
،
محمد رضا بارانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 1 - بهار 94 - مسلسل 61
دورهٔ شکلگیری تشیع دوازده امامی؛ واکاوی نقدها و ابهامها
نویسنده:
سیدحسین حائری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
واگرایی و همگرایی وهابیت و دیوبندیه در مباحث اعتقادی
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره9
نهادهای آموزشی خراسان در عهد عباسیان با تکیه بر عصر خلافت مأمون ( 198 - 218 ه ق )
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 زمستان 97 _ مسلسل 76
بررسی تاریخی زمینه ها و پی آمدهای مناظرات شیعه و سنی در بغداد (قرن 3 تا 5 هج . ق)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیره نگاری نبوی در آثار تاریخی عصر غزنوی و سلجوقی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
واکاوی محتوایی و ساختاری مسئلۀ رؤیت خدا در اشعار عطار نیشابوری (با رویکرد به آیات قرآنی و دیدگاههای کلامی معتزله و اشاعره)
نویسندگان:
کامران پاشایی فخری
،
ندا یانس
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 22
مقایسه تحولات «برهان حدوث و قدم» در کلام متقدم امامیه و اشاعره
نویسنده:
حمید عطائی نظری *
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1397 زمستان 1397 شماره55
بررسی روش عقلی فلسفی در مکتب کلامی معتزله، اشاعره و امامیه
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
حامد آسیابانها رضائی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 پاييز 1396 شماره99
واکاوی هایی در نقد و نگارش
نویسنده:
غلامرضا گلی زواره
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 100