نهادهای آموزشی خراسان در عهد عباسیان با تکیه بر عصر خلافت مأمون ( 198 - 218 ه ق )
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 زمستان 97 _ مسلسل 76
کلیدواژه:
Khorasan
،
خراسان
،
خراسان
،
institute of science
،
المؤسسة التعلیمیة
،
نهاد علم
،
Institute of Education
،
المؤسسة العلمیة
،
نهاد آموزش
،
Ma’mun
،
مأمون
،
مأمون
،
تمدن اسلامی
،
Islamic civilization
،
الحضارة الإسلامیة
چکیده:
رونق فرهنگی عصر اول عباسی، اقتدار و تسامح نسبی خلفا و دولتمردان این عصر و شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر قلمرو اسلامی، زمینههای بهرهگیری مسلمانان را از میراث فرهنگی دیگر ملل، مانند نهادهای آموزشی هموار کرد و امکان تحقق بخشی از آموزههای اسلامی را در علمآموزی و مدنیت فراهم آورد. در این میان خراسان دارای جایگاهی ویژه بود و با توجه به عوامل و زمینههای زیر در عرصه علم و آموزش، رشدی فراوان یافت و مراکز آموزشی نوظهوری در آنجا پدید آمدند. عواملی مانند جایگاه ویژه خراسان در تکوین و تحکیم قدرت بنیعباس، استقرار و تعلق خاطر مأمون به این منطقه، علاقهمندی مأمون به علم، حضور امام علی بن موسی(ع)در این منطقه و نقش ایشان در فعالیتهای علمی و سرانجام موقعیت ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خراسان که با پیدایش حکومتهای محلی بر ظرفیتهای آن افزوده شد در این امر تأثیر فراوانی داشتند. بررسی سیر تحول علمی و آموزشی خراسان با تأکید بر جایگاه مراکز آموزشی عصر امارت و خلافت مأمون و واکاوی تأثیرگذاری شرایط سیاسی بر آن، به ویژه سهم دولتمردان این عصر، مسئلهای است که مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع دست اول در پی تبیین آن است.
رونق فرهنگی عصر اول عباسی، اقتدار و تسامح نسبی خلفا و دولتمردان این عصر و شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر قلمرو اسلامی، زمینههای بهرهگیری مسلمانان را از میراث فرهنگی دیگر ملل، مانند نهادهای آموزشی هموار کرد و امکان تحقق بخشی از آموزههای اسلامی را در علمآموزی و مدنیت فراهم آورد. در این میان خراسان دارای جایگاهی ویژه بود و با توجه به عوامل و زمینههای زیر در عرصه علم و آموزش، رشدی فراوان یافت و مراکز آموزشی نوظهوری در آنجا پدید آمدند. عواملی مانند جایگاه ویژه خراسان در تکوین و تحکیم قدرت بنیعباس، استقرار و تعلق خاطر مأمون به این منطقه، علاقهمندی مأمون به علم، حضور امام علی بن موسی(ع)در این منطقه و نقش ایشان در فعالیتهای علمی و سرانجام موقعیت ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خراسان که با پیدایش حکومتهای محلی بر ظرفیتهای آن افزوده شد در این امر تأثیر فراوانی داشتند. بررسی سیر تحول علمی و آموزشی خراسان با تأکید بر جایگاه مراکز آموزشی عصر امارت و خلافت مأمون و واکاوی تأثیرگذاری شرایط سیاسی بر آن، به ویژه سهم دولتمردان این عصر، مسئلهای است که مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع دست اول در پی تبیین آن است.
نهادهای آموزشی خراسان در عهد عباسیان با تکیه بر عصر خلافت مأمون ( 198 - 218 ه ق )
3/21/2019 12:00:00 AM
ساختار و گونههای نهادهای علمی و آموزشی افریقیه در عصر بنوحفص (625ـ941ق)
نویسندگان:
انتظار علوی پور
،
عباس برومند اعلم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 68
منبع شناسی تاریخ طبری (با تکیه بر راویان عصر اموی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تصویرپردازی هنری در قرآن کریم (با تکیه بر سورههای دهر، مدثر، ق، مرسلات، مطففین)
نویسنده:
زینه عرفت پور
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395
جریان غلو در عصر امام کاظم با تکیه بر عقاید غالیانه محمد بن بشیر
نویسنده:
یدالله حاجی زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 بهار 1392 شماره53
بررسی حیات سیاسی و اجتماعی شیخ محمد اخباری با تکیه بر عصر قاجار
نویسنده:
طاهره خوشرو
، استاد راهنما:
علی اصغر مصدق رشتی
، استاد مشاور 1:
سیدحسین فلاح زاده
، استاد مشاور 2:
نجف لک زایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ساختار قدرت در عهد عباسیان و تاثیر آن بر تمدن اسلامی تا پایان قرن چهارم هجری
پایاننامه: - 1391 - [پایان نامه دکترا]
جریان غلو در عصر امام کاظم علیه السلام با تکیه بر عقاید غالیانه محمد بن بشیر
نویسنده:
یدالله حاجی زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 1 - بهار - مسلسل 53
نقدی بر نقایص و اشتباهات کتاب فهرست نسخه های عهد ایلخانی با تکیه بر نسخ خطی کتابخانه آیت الله مرعشی
نویسنده:
قاسم قریب
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 191
بررسی حلیت خمس در عصر غیبت باتوجه به توقیع امام عصر و تکیه بر دیدگاه احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
احسان سامانی*
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1398 زمستان 1398 شماره 52
سبک ارتباطیاخلاقی رضوی در تعامل با پیروان ادیان با تکیه بر مناظرات امام7
نویسندگان:
حوریه ربانی اصفهانی
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 28