بررسی مقایسه‌ای مبانی تربیت و فرزند‌پروری از دیدگاه روانشناسی و اسلام

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
چکیده:
فرزند‌پروری از جمله مباحثی است که در طول تاریخ، بشر به آن توجه کرده است. در تمام جوامع، از جوامع ابتدایی و انسان‌های اولیه گرفته تا جوامع متمدن و انسان‌های فرهیخته، اقدام در جهت تربیت افراد وجود داشته است. تربیت در سیر تاریخی‌اش، در میان اقوام مختلف ظهور و بروز متفاوت داشته و به شیوه‌های گوناگون إعمال گردیده، اما تجلی تمامی این اقدامات، گویای درک انسان‌ها از ضرورت تربیت بوده است. در این ‌میان نقش والدین، به‌ویژه مادر انکار‌ناپذیر است. در حوزۀ روانشناسی، تحقیقات گسترده‌ای دربارۀ سبک‌های فرزند‌پروری مطرح شده است که عبارت‌اند از: فرزند‌پروری مقتدرانه، مستبدانه، سهل‌گیرانه و مسامحه‌کارانه. در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوۀ تربیت فرزندان از دیدگاه قرآن و معصومیناشاره شده است.
با‌توجه به اهمیت فرزند‌پروری و تأثیر آن در سعادت و پیشرفت جامعه، در این مقاله سعی بر آن است تا با روش توصیفی‌تحلیلی و کتابخانه‌ای، شیوۀ فرزند‌پروری در روانشناسی بررسی شود و با فرزند‌پروری در اسلام، به‌عنوان کامل‌ترین دین آسمانی مقایسه‌ای صورت گیرد.

بررسی مقایسه‌ای تجربه‌گرایی از دیدگاه کواین و علامه طباطبایی

نویسنده: احمد ابراهیمی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395

نقش عاطفه و هیجان در رشد اخلاقی از منظر نظریه های روانشناسی اخلاق و تربیت اخلاقی در اسلام

نویسنده: محمدرضا فرمانی ، استاد راهنما: دیبا ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی انسان‌شناسی نظام فرهنگی اسلام از دیدگاه قرآن کریم

پدیدآور: مهدی محمودی ، استاد راهنما: محمد اکبری ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران - 1392 - [کارشناسی ارشد]

تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه اسلام

نویسنده: مریم کیان ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40

بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس

نویسنده: شکوفه اسم خانی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397