کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسئلۀ تأثیرپذیری کلام امامیه از کلام معتزله)

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 167-168
چکیده:
نسبت بین کلام شیعه و کلام معتزله، و بطور خاص مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از نظام کلامی معتزله، در زمرۀ بح ثبرانگیزترین مسائل تاریخ کلام شیعه بوده و هست و آراء مختلف و گاه متضادّی نیز در باب آن ابراز شده است. در این نوشتار، نخست، دیدگاههای گونا گونی که در چند دهۀ گذشته از سوی محقّقان مختلف در خصوص این مسأله بیان گردیده بطور خلاصه تدوین و گزارش شده است و پس از آن، نویسنده، دیدگاه منتخب خود در این باره را توضیح داده است. به باور نگارنده، متکلّمان رسمی امامیّه بطور خاص از زمان شیخ مفید )د: 413 ه .ق.(، به تدریج، در مرحله تبیین و تحریر مسائل اعتقادی و پرداخت به مباحث کلامی، تحت تأثیر «گفتمان کلامی معتزله » قرار داشته اند؛ یعنی در کلا مورزی خود، از ذهن و زبان و بیان و نظام کلامی معتزله بهره گرفته اند، و به شیوۀ نگرش و نگارش خاصّ  آنها مسائل و مباحث کلامی را ارائه نموده اند، در عین حال که از حیث آموزه ها و اصول اعتقادی مستقلّ بود هاند. این اثرپذیری، هم بنا به اقتضای دانش کلام
مرسومِ زمانۀ آن متکلّمان بوده که ایجاب می کرده متکلّمان امامی نیز به همان زبان و بیان و سبک معتزلی، کلام ورزی و تکلّم کنند، و هم به سبب انتخاب آ گاهانۀ روش کلامی اعتزالی به عنوان برترین روش رایجِ عصر در پرداخت به علم کلام. 

ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

زابینه اشمیتکه، پژوهشگر و متخصص در مطالعات معتزلی و شیعی

نویسنده: حسین متقی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 123

سنت تفسیری برجای مانده از معتزله در تفاسیر شیعی و سنی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 شماره 141

وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77

ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14

کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65

پژوهشی در باب تفاوت عرفان، فلسفه و کلام

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397