پژوهشی در باب تفاوت عرفان، فلسفه و کلام

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
چکیده:
در سه علم عرفان، حکمت الهی و کلام، «وجود» به عنوان موضوع آنها معرفی می‌شود. با توجه به دیدگاه مشهور که امتیاز علوم از یکدیگر را بر اختلاف موضوع‌های آنها مبتنی می‌داند، این پرسش مطرح می‌گردد که علوم یاد‌شده با فرض وحدت موضوع، چگونه تکثّر یافته‌اند؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی در صدد پاسخ به پرسش یاد‌شده است. در پاسخ مشخّص خواهد شد که موضوع عرفان، مطلق وجود یا حقیقت و مصداق وجود است و موضوع فلسفۀ الهی و کلام نیز، وجود مطلق یا مفهوم وجود می‌باشد؛ بنابراین دو علم حکمت الهی و کلام، بر خلاف نظر مشهور میان متکلمان، تفاوت در موضوع ندارند و اختلافشان در مأخذ مبادی تصدیقی آنهاست. مبادی تصدیقی الهیات، از عقل بدون تقیّد آن به مطابقت با ظاهر شرع اخذ می‌گردد و علم کلام، مبادی خود را از ظواهر شرع می‌گیرد و چنانچه ظواهر شرعی با دقت لازم به دست آیند، بدون نیاز به تأویل به نتایجی همسو با نتایج مبادی عقلی منتج خواهند بود.

فلسفه عرفان

نویسنده: سید یحیی یثربی ،
کتاب: - 1370

پژوهشی در عرفان حلقه و انرژی درمانی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1397

پژوهشی در فلسفه اسلامی

کتاب: بوستان کتاب - 1388

خداى عرفان و خداى فلسفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

فلسفه اوپانیشادها و عرفان بهاگودگیتا

نویسنده: ع ژاءم ع ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1382 شماره 120

اصل علیت در فلسفه و کلام

کتاب: بوستان کتاب - 1387
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397