انسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه
نویسنده:
سیدکاظم سیدباقری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87
کلیدواژه:
انسانشناسی
،
فلسفة سیاسی متعالیه
،
اصالت وجود
،
پویایی
،
خردگرایی
،
اختیار
،
قانون
،
قدرت
،
فضیلت
چکیده:
معرفت نفس، گام آغازین برای رسیدن به شناختی دقیق از اجتماع و در نهایت، خداوند است. از آن جا که حکمت متعالیه، منظومهای دقیق و سامانة فکری سنجیدهای میباشد، طبعاً نوع نگرش صدرا به انسان و ویژگیهای آن، متأثر از زیرساختهای فلسفی وی است.
در این نوشتار که به انسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه میپردازد، سعی شده تا ضمن تبیین مفاهیم، به این دغدغة اساسی پاسخ داده شود که براساس مبانی نظری انسان شناسی در فلسفة سیاسی متعالیه، انسان دارای چه ویژگیهایی از منظر صدرالمتألهین میباشد. در پاسخ، به این امر پرداخته شده که براساس مبانی نظری انسانشناسی حکمت متعالیه، همانند شناخت، اصالت وجود، تشکیکی بودن آن و پویایی همارة هستی، انسان دارای ویژگیهایی همانند مدنی الطبع بودن، جویندگی و پویندگی کمال، خردورزی، اختیار، نیازمندی به قانون و در کشاکش قدرت و فضیلت است.
براساس این بررسی، انسان هر اندازه عالمتر گردد و از شناخت بیشتری برخوردار شود، سعة وجودی بیشتری خواهد یافت و زمینة تشبّه به ذات واجب در او فراهم و هویدا شده و متخلّق به اخلاق الله میگردد.
معرفت نفس، گام آغازین برای رسیدن به شناختی دقیق از اجتماع و در نهایت، خداوند است. از آن جا که حکمت متعالیه، منظومهای دقیق و سامانة فکری سنجیدهای میباشد، طبعاً نوع نگرش صدرا به انسان و ویژگیهای آن، متأثر از زیرساختهای فلسفی وی است.
در این نوشتار که به انسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه میپردازد، سعی شده تا ضمن تبیین مفاهیم، به این دغدغة اساسی پاسخ داده شود که براساس مبانی نظری انسان شناسی در فلسفة سیاسی متعالیه، انسان دارای چه ویژگیهایی از منظر صدرالمتألهین میباشد. در پاسخ، به این امر پرداخته شده که براساس مبانی نظری انسانشناسی حکمت متعالیه، همانند شناخت، اصالت وجود، تشکیکی بودن آن و پویایی همارة هستی، انسان دارای ویژگیهایی همانند مدنی الطبع بودن، جویندگی و پویندگی کمال، خردورزی، اختیار، نیازمندی به قانون و در کشاکش قدرت و فضیلت است.
براساس این بررسی، انسان هر اندازه عالمتر گردد و از شناخت بیشتری برخوردار شود، سعة وجودی بیشتری خواهد یافت و زمینة تشبّه به ذات واجب در او فراهم و هویدا شده و متخلّق به اخلاق الله میگردد.
انسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه
3/20/2008 12:00:00 AM
انسانشناسى فلسفه سیاسى قدیم
نویسنده:
سیدمحسن طباطبائى فر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87
نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 43)، پاييز 1387 شماره3
حكمت سياسي متعاليه
نویسنده:
شريف لك زايي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30
الزام سیاسی در فلسفه سیاسی اسلام
نویسنده:
محمد میثمی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 32- زمستان 1396