مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل)
نویسندگان:
سید محمود طیب حسینی
،
سید ابراهیم مرتضوی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 3
چکیده:
مطالعه تطبیقی، عملی برای مقایسه میان مشابهتها و تفاوتهایِ طرفین یا طرفهای تطبیق است و یکی از فوائد آن، گرهگشایی از نقاط مبهم و دستیابی به مطالبی نو است. محل زایمان مریم(س)، یکی از این مسائل است که بررسی تطبیقی آن، از فایده مزبور مستثنی نیست. بر این پایه، پِژوهش حاضر با بهره-گیری از روش تطبیقی و تحلیل دادههای بدست آمده، به مقایسه میان دو روایتِ قرآنی و انجیلی از محل زایمان مریم پرداخته و از گذرگاه این مقایسه، نقطه اشتراکی را، در «تولد مسیح در روستای بیتلحم» عنوان میکند. اما درباره نقاط افتراقی بیان میدارد که از نگاه اناجیل، این زایمان در آخور یا یک غار، و با همراهی یوسف نجار اتفاق افتاده اما از نگاه قرآن، مریم(ع) در هنگام زایمان تنها بوده و دقیقا در زیر یا کنار خرمابُنی، مسیح(ع) را بهدنیا آورده است. با این حال، -در رابطه با نقاط اشتراکی-میتوان«زایمان در یک غار و کنار نخلِ خرمایی» را نیز از اناجیل و تفاسیر قرآن برداشت کرد. و در تحلیل پیوند میان این زایمان با درخت نخل میتوان به نکات ذیل رسید: 1- خرما دادنِ نخلِ خشک، باردار شدن خارقالعاده مریم را تأیید میکند. 2- خرمابُن، درختی پاک است و زایمان مریم در زیر آن، افتراءزدائی از اوست. 3- این زایمان، عروج عیسی(ع) را نشان میدهد چرا که نخل، نماد عروج است. 4- خرما برای نفساء، غذایی مفید و انرژیبخش است.
مطالعه تطبیقی، عملی برای مقایسه میان مشابهتها و تفاوتهایِ طرفین یا طرفهای تطبیق است و یکی از فوائد آن، گرهگشایی از نقاط مبهم و دستیابی به مطالبی نو است. محل زایمان مریم(س)، یکی از این مسائل است که بررسی تطبیقی آن، از فایده مزبور مستثنی نیست. بر این پایه، پِژوهش حاضر با بهره-گیری از روش تطبیقی و تحلیل دادههای بدست آمده، به مقایسه میان دو روایتِ قرآنی و انجیلی از محل زایمان مریم پرداخته و از گذرگاه این مقایسه، نقطه اشتراکی را، در «تولد مسیح در روستای بیتلحم» عنوان میکند. اما درباره نقاط افتراقی بیان میدارد که از نگاه اناجیل، این زایمان در آخور یا یک غار، و با همراهی یوسف نجار اتفاق افتاده اما از نگاه قرآن، مریم(ع) در هنگام زایمان تنها بوده و دقیقا در زیر یا کنار خرمابُنی، مسیح(ع) را بهدنیا آورده است. با این حال، -در رابطه با نقاط اشتراکی-میتوان«زایمان در یک غار و کنار نخلِ خرمایی» را نیز از اناجیل و تفاسیر قرآن برداشت کرد. و در تحلیل پیوند میان این زایمان با درخت نخل میتوان به نکات ذیل رسید: 1- خرما دادنِ نخلِ خشک، باردار شدن خارقالعاده مریم را تأیید میکند. 2- خرمابُن، درختی پاک است و زایمان مریم در زیر آن، افتراءزدائی از اوست. 3- این زایمان، عروج عیسی(ع) را نشان میدهد چرا که نخل، نماد عروج است. 4- خرما برای نفساء، غذایی مفید و انرژیبخش است.
مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل)
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات آزادی و امنیت از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و بررسی راههای حفظ و تداوم استقلال از منظر قرآن با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب
نویسنده:
محمد سحرخوان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان
مطالعه تطبیقی مولفههای دینداری از منظر روایات شیعه و سنی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
بررسی رابطه فطرت و فرهنگ از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل تطبیقی حقیقت نفس الامر از منظر فیلسوفان و عارفان
مقاله نشریه: نسیم خرد » سال 1401 دوره 8، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
تحلیل واژگانکاوی در تفسیرهای ادبی قرآن (با تأکید بر مکتب تفسیر ادبی معاصر)
نویسندگان:
سید محمود طیب حسینی
،
سید ابراهیم مرتضوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99
زبانی بودن وحی از منظر قرآن و روایات با تأکید بر پاسخ به شبهات جدید
نویسنده:
حسام الدین خلعتبری
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 2:
ابوالفضل ساجدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [دکتری]
خودشناسی از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
بررسی رابطه انسان و خدا از منظر حکمت متعالیه و قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]