ارزیابی نظریه گیدنز، در باب دین و دنیویشدن براساس مبانی اسلامی
نویسنده:
عبدالعلی عادلی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 4 (پیاپی 12)
چکیده:
گیدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسیک و با عنایت به پیدایش جنبشهای نوین دینی، بهویژه بنیادگراییاسلامی، دنیویشدن دین در دنیای مدرن را نپذیرفته و با تفسیر بازاندیشانه، کارکردهای دین را متناسب با اقتضائات جامعۀ جدید، معنایابی کرده است. گیدنز معتقد است که دین میتواند با مدرنیته همزیستی داشته باشد، مشروط به آنکه تن به گفتوگو و بازاندیشی بسپارد. این نظریه، هرچند بهلحاظ پاسخگو دانستن دین به سوالات انسان مدرن، نزدیکترین تفسیر به تلقی اسلامی دانسته شده؛ اما بهلحاظ مبانی، روش و جهتگیری کلی، نقصهای اساسی و بنیادین دارد. مغفولماندن سرچشمههای وحیانی دین، تقلیل حقیقت دین به امور مادی صرف، تعارض علم و دین، نادیدهانگاشتن بُعد معرفتی دین و گرفتارشدن در دام ابدالهای نابجا، پدیدهانگاری و نفی حقانیت دین، همسانسازی هویت ادیان مختلف، توجه به کارکردها به جای ذات دین، استقراء ناقص دینپژوهی (کلیسامحور) و تسری نتایج آن بر ادیان دیگر از جمله اسلام و...، وزانت علمی نظریه وی را فروکاسته است. چنانچه مبانی اسلامی در این نظریه جایگزین شود، بیتردید رهیافتها، لزوماً آنگونه که گیدنز ارائه داده، نخواهد بود و نفی دنیویشدن بهجای استناد به میزان حضور و عضویت افراد در مناسک و مراکز دینی، به ماهیت دین و جامعیت آموزههای آن، عیارسنجی خواهد شد.
گیدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسیک و با عنایت به پیدایش جنبشهای نوین دینی، بهویژه بنیادگراییاسلامی، دنیویشدن دین در دنیای مدرن را نپذیرفته و با تفسیر بازاندیشانه، کارکردهای دین را متناسب با اقتضائات جامعۀ جدید، معنایابی کرده است. گیدنز معتقد است که دین میتواند با مدرنیته همزیستی داشته باشد، مشروط به آنکه تن به گفتوگو و بازاندیشی بسپارد. این نظریه، هرچند بهلحاظ پاسخگو دانستن دین به سوالات انسان مدرن، نزدیکترین تفسیر به تلقی اسلامی دانسته شده؛ اما بهلحاظ مبانی، روش و جهتگیری کلی، نقصهای اساسی و بنیادین دارد. مغفولماندن سرچشمههای وحیانی دین، تقلیل حقیقت دین به امور مادی صرف، تعارض علم و دین، نادیدهانگاشتن بُعد معرفتی دین و گرفتارشدن در دام ابدالهای نابجا، پدیدهانگاری و نفی حقانیت دین، همسانسازی هویت ادیان مختلف، توجه به کارکردها به جای ذات دین، استقراء ناقص دینپژوهی (کلیسامحور) و تسری نتایج آن بر ادیان دیگر از جمله اسلام و...، وزانت علمی نظریه وی را فروکاسته است. چنانچه مبانی اسلامی در این نظریه جایگزین شود، بیتردید رهیافتها، لزوماً آنگونه که گیدنز ارائه داده، نخواهد بود و نفی دنیویشدن بهجای استناد به میزان حضور و عضویت افراد در مناسک و مراکز دینی، به ماهیت دین و جامعیت آموزههای آن، عیارسنجی خواهد شد.
ارزیابی نظریه گیدنز، در باب دین و دنیویشدن براساس مبانی اسلامی
3/20/2016 12:00:00 AM
بازتاب انقلاب اسلامی ایران در عراق و سوریه براساس نظریه پخش
نویسنده:
عبدالله نوری گلجائی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 32- زمستان 1396
ارزیابی دیدگاه هرش در باب اعتبار در تفسیر
ناقد:
احمدواعظی، عبدالحسین خسروپناه
، ارائه دهنده:
محمدحسین مختاری
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
طراحي الگوي ارزيابي عملكرد دفتر تبليغات اسلامي در باب تبليغ ديني
نویسنده:
سيد محمدحسين هاشميان
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1390/05/25 تا تاریخ: 1391/08/01
بررسی انتقادی مبانی نظریه معنا در نشانه شناسی پیرس براساس اندیشه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مباني و مولفه هاي نظريه كارآمدي اسلامي ايراني
نویسنده:
محمد علي سوادي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/08/21 تا تاریخ: 1397/12/21
تبیین و ارزیابی نظریة یافت اتحادی ذاتگرایان در باب ماهیت تجربة عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
نظریه انتقادی؛ الگویی برای تعامل دین و دولت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
علی ملکی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 78 - تابستان 96
تبیین و ارزیابی نظریه یافت اتحادی ذات گرایان در باب ماهیت تجربه عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 1393 شماره19