نظرگاه هاى ویژه علامه طبرسى
نویسنده:
محمد حسن ربانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
چکیده:
بررسى نظرگاههاى ویژه علامه طبرسى در اصول، فقه، کلام و لغت است. نگارنده پس از ترسیم فضاى تفسیرنویسى در عهد علامه طبرسى به سراغ آراى انفرادى وى در حوزه اصول، فقه، کلام و لغت رفته است. در ساحت اصول، متفردات طبرسى از دیدگاه نگارنده سه چیز است، جواز استعمال لفظ در بیشتر از یک معنى، حجّت نبودن مفاهیم و حجت نبودن خبر واحد. در قلمرو فقه نیز شیخ طبرسى، در سرایت حرمت از راه رضاع وحدت محل را شرط ندانسته است، چنان که در قصاص، حق اجراى آن را به حاکم شرع داده و گفته است اولیاى دم حق قصاص و تولیت بر آن را ندارند، نگارنده بر آن است که طبرسى، مترادف در لغت را باور ندارد و گویى ترادف را با وجوه معنایى یک واژه حل مىکند. در متفردات کلامى طبرسى، نویسنده دو مورد را یاد مىکند، نخست مفهوم معناى کبیره است که طبرسى همه گناهان را کبیره دانسته و صغیره بودن را مفهوم نسبى مىشمارد و دو دیگر، عصمت پیامبران است که طبرسى هر چند امکان سهو را براى پیامبران نفى مىکند امّا به »اسهاء« - خداوند ایشان را به سهو و خطا بیفکند - باور دارد.
بررسى نظرگاههاى ویژه علامه طبرسى در اصول، فقه، کلام و لغت است. نگارنده پس از ترسیم فضاى تفسیرنویسى در عهد علامه طبرسى به سراغ آراى انفرادى وى در حوزه اصول، فقه، کلام و لغت رفته است. در ساحت اصول، متفردات طبرسى از دیدگاه نگارنده سه چیز است، جواز استعمال لفظ در بیشتر از یک معنى، حجّت نبودن مفاهیم و حجت نبودن خبر واحد. در قلمرو فقه نیز شیخ طبرسى، در سرایت حرمت از راه رضاع وحدت محل را شرط ندانسته است، چنان که در قصاص، حق اجراى آن را به حاکم شرع داده و گفته است اولیاى دم حق قصاص و تولیت بر آن را ندارند، نگارنده بر آن است که طبرسى، مترادف در لغت را باور ندارد و گویى ترادف را با وجوه معنایى یک واژه حل مىکند. در متفردات کلامى طبرسى، نویسنده دو مورد را یاد مىکند، نخست مفهوم معناى کبیره است که طبرسى همه گناهان را کبیره دانسته و صغیره بودن را مفهوم نسبى مىشمارد و دو دیگر، عصمت پیامبران است که طبرسى هر چند امکان سهو را براى پیامبران نفى مىکند امّا به »اسهاء« - خداوند ایشان را به سهو و خطا بیفکند - باور دارد.
نظرگاه هاى ویژه علامه طبرسى
3/21/2002 12:00:00 AM
تحلیل نقش گرایشهای فطری در تصمیمگیری انسان از نظرگاه علامه طباطبائی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
طبرسی و کتاب اعلام الوری
نویسنده:
محمد سجادی خوراسگانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1376 شماره 46