ایمان و اسلام از منظر طبرسى
نویسنده:
محمد فرجاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
کلیدواژه:
معنىشناسى »ایمان«
،
معنىشناسى »اسلام«
،
معنىشناسى »دین«
،
تصدیق
،
تسلیم
،
معرفت
،
طبرسى
،
مجمع البیان
چکیده:
بررسى معنىشناسى و اصطلاحشناسى مرحوم طبرسى از اصطلاح دین، ایمان و اسلام است. عدهاى میان معناى لغوى ایمان و معناى اصطلاحى آن ارتباط مىبینند و ایمان را تصدیق قلبى، تصدیق لسانى و قلبى و... معرفى مىکنند. گروهى دیگر ایمان اصطلاحى را معرفت و لغت ایمان را تصدیق مىخوانند. مرحوم طبرسى از سویى همانندى معناى لغوى و اصطلاحى ایمان را باور دارد و از سویى دیگر ایمان را معرفت مىخواند و نقل ایمان از معناى لغوى به معرفت را ادعا مىکند و تصدیق را لازمه معرفت مىشناسد. از منظر مجمعالبیان ایمان تنها تصدیق قلبى است و عمل به جوارح از حقیقت ایمان بیرون است، چنان که ایمان اقرار زبانى نیز خوانده نمىشود. اسلام اصطلاحى و لغوى با یکدیگر در ارتباطند و تسلیم، عمل و اقرار از اجزاء اساسى اسلام هستند و در نظرگاه طبرسى ایمان همان اسلام است و آیاتى بر ترادف ایمان و اسلام دلالت دارد هر چند نشانههایى که در تعریف ایمان و اسلام مىآورد ترادف آن دو را نتیجه نمىدهد مگر آنکه مراد مرحوم طبرسى و دیگران، ترادف مصداقى در عرف متشرعه باشد نه ترادف اصطلاحى. دین در مجمع البیان معانى گوناگونى یافته است و به باور طبرسى دین اسلام تنها دین الهى است. بنابراین در نظرگاه وى، ایمان، اسلام و دین مترادفند؛ اما ترادف مصداقى نه مفهومى.
بررسى معنىشناسى و اصطلاحشناسى مرحوم طبرسى از اصطلاح دین، ایمان و اسلام است. عدهاى میان معناى لغوى ایمان و معناى اصطلاحى آن ارتباط مىبینند و ایمان را تصدیق قلبى، تصدیق لسانى و قلبى و... معرفى مىکنند. گروهى دیگر ایمان اصطلاحى را معرفت و لغت ایمان را تصدیق مىخوانند. مرحوم طبرسى از سویى همانندى معناى لغوى و اصطلاحى ایمان را باور دارد و از سویى دیگر ایمان را معرفت مىخواند و نقل ایمان از معناى لغوى به معرفت را ادعا مىکند و تصدیق را لازمه معرفت مىشناسد. از منظر مجمعالبیان ایمان تنها تصدیق قلبى است و عمل به جوارح از حقیقت ایمان بیرون است، چنان که ایمان اقرار زبانى نیز خوانده نمىشود. اسلام اصطلاحى و لغوى با یکدیگر در ارتباطند و تسلیم، عمل و اقرار از اجزاء اساسى اسلام هستند و در نظرگاه طبرسى ایمان همان اسلام است و آیاتى بر ترادف ایمان و اسلام دلالت دارد هر چند نشانههایى که در تعریف ایمان و اسلام مىآورد ترادف آن دو را نتیجه نمىدهد مگر آنکه مراد مرحوم طبرسى و دیگران، ترادف مصداقى در عرف متشرعه باشد نه ترادف اصطلاحى. دین در مجمع البیان معانى گوناگونى یافته است و به باور طبرسى دین اسلام تنها دین الهى است. بنابراین در نظرگاه وى، ایمان، اسلام و دین مترادفند؛ اما ترادف مصداقى نه مفهومى.
ایمان و اسلام از منظر طبرسى
3/21/2002 12:00:00 AM
نقش ایمان در معنابخشی به زندگی از منظر اسلام
نویسنده:
احمد محمدی احمدآبادی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
جمعیت از منظر اسلام
نویسنده:
محمدحسین پوریانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
حقالناس از منظر اسلام
نویسنده:
روح الله شریعتی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
امنیت پایدار از منظر اسلام
ارائه دهنده:
نجف لکزایی
،
صفت الله قاسمی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1392
جایگاه یقین در ایمان از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
سیدمحمدرضا علم هدایی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]