بررسی ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در تولید علم اجتماعی اسلامی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادیآملی
نویسندگان:
قاسم ابراهیمیپور
،
سید روحالله سیدی آقاملکی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 1 (پیاپی 25)
چکیده:
نگاه متفاوت فلاسفه مسلمان به مبانی معرفتی، ظرفیتهای متمایزی برای تولید علوم اجتماعی فراهم آورده است. ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در سه عرصه: موضوع و غایت، مبانی معرفتی و نظریههای علوم اجتماعی از منظر استاد جوادیآملی، مورد توجه قرار گرفته است. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر، روششناسی بنیادین و روش آن، تحلیلی است.
توجه به پدیدههای اجتماعی خُرد و کلان در عرصه موضوع، عدم إنحصار علم به روش تجربی و کثرتگرایی تداخلی روشی، پذیرش وجود جامعه در کنار اصالت فرد و قانونمندی جامعه و همچنین پذیرش انواع انسان از جمله ظرفیتهای روششناختی رویکرد مذکور است که طرح سه گونه تعاملات اجتماعی: استثماری، قراردادی و عاقلانه؛ تقسیم فرهنگ به سه مُدل: استثماری، قراردادی ـ که تحت عنوان فرهنگ سکولار از آن نام برده میشود ـ و فرهنگ متعالی؛ تقسیم جامعه به استبدادی، دموکراتیک و متمدن، در زمره ظرفیتهای مبانی انسانشناختی آن است. امکان دستیابی به انواع نظریههای عقلی شامل: نظریههای تجریدی، نیمهتجریدی، تجربی، شهودی و نظریههای نقلی در تولید علم اجتماعی اسلامی نیز از جمله ظرفیتهای عقل و نقل در عرصه نظریهپردازی است.
نگاه متفاوت فلاسفه مسلمان به مبانی معرفتی، ظرفیتهای متمایزی برای تولید علوم اجتماعی فراهم آورده است. ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در سه عرصه: موضوع و غایت، مبانی معرفتی و نظریههای علوم اجتماعی از منظر استاد جوادیآملی، مورد توجه قرار گرفته است. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر، روششناسی بنیادین و روش آن، تحلیلی است.
توجه به پدیدههای اجتماعی خُرد و کلان در عرصه موضوع، عدم إنحصار علم به روش تجربی و کثرتگرایی تداخلی روشی، پذیرش وجود جامعه در کنار اصالت فرد و قانونمندی جامعه و همچنین پذیرش انواع انسان از جمله ظرفیتهای روششناختی رویکرد مذکور است که طرح سه گونه تعاملات اجتماعی: استثماری، قراردادی و عاقلانه؛ تقسیم فرهنگ به سه مُدل: استثماری، قراردادی ـ که تحت عنوان فرهنگ سکولار از آن نام برده میشود ـ و فرهنگ متعالی؛ تقسیم جامعه به استبدادی، دموکراتیک و متمدن، در زمره ظرفیتهای مبانی انسانشناختی آن است. امکان دستیابی به انواع نظریههای عقلی شامل: نظریههای تجریدی، نیمهتجریدی، تجربی، شهودی و نظریههای نقلی در تولید علم اجتماعی اسلامی نیز از جمله ظرفیتهای عقل و نقل در عرصه نظریهپردازی است.
بررسی ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در تولید علم اجتماعی اسلامی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادیآملی
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی ظرفیت های روش شناختی عقل و نقل در تولید دانش اجتماعی مسلمین با تأکید بر نظریه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تولید محتوای كتاب بررسی و نقد تقریرهای غایتگرایانه از اخلاق اسلامی با تأكید بر مباحث روششناختی
طرح پژوهشی: »
ظرفیتهای اندیشه سیاسی اسلام در تولید سرمایه اجتماعی در ایران معاصر
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
اندیشه اسلامی (2): با تاکید بر اندیشه سیاسی اسلام
نويسنده:
احمد واعظی
، ويراستار:
امیرعباس رجبی
،
کتاب: دفتر نشر معارف - 1394
بررسی انتقادی ظرفیتهای رویکرد تهذیبی در اسلامیسازی علوم انسانی، با تأکید بر جامعهشناسی
نویسنده:
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
پایههای مشروعیت حکومت اسلامی (با تأکید بر آرای آیتالله خامنهای)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 74- تابستان 95
بررسی زمینههای اجتماعی نکوهش عقل، علم و فلسفه در در آثار عطار
نویسندگان:
منصور نیک پناه
،
مصطفی سالاری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 4(پیاپی 28)
بررسی تسامح در نقل روایات نشانههای ظهور با تاکید بر کتاب ماتان و خمسون علامه
نویسنده:
خدامراد سلیمیان
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1395 تابستان 1395 شماره53
توليد محتواي كتاب «بررسي دجال در متون اسلامي با تأكيد بر ماهيت شناسي و كاركردشناسي»
نویسنده:
مجتبي گودرزي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/08/29 تا تاریخ: 1397/09/20
توليد محتواي كتاب «بررسي دجال در متون اسلامي با تأكيد بر ماهيت شناسي و كاركردشناسي»
نویسنده:
مجتبي گودرزي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/08/29 تا تاریخ: 1397/09/20