بازنگرى اعتبار تجربة دینى
نویسنده:                             
                                
                                        
                                    ادوین یوئرت اوبرى ترجمه سید جلال عمادی
                                
                            
 ، 
                    
                        
                                مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
                    
                    
                            چکیده:
                            
مسئلة اعتبار تجربة دینى[i]، نظر جدیدى در الاهیات نیست.[ii] حجیت پیامبر بر تجربة دینى او مبتنى شده است. اما ارمیاى نبى[iii] اعلان مىدارد که «شریعت خداوند در ]فطرت[iv] [همة انسانها نهاده شده است» و نویسندة ]کتاب[ امثال (20:27) بیان مىدارد که روح انسان چراغ خداوند است. پولس[v]، روح ساکن خدا ]در ما [را اساس ایمان دینى مىداند و انجیل چهارم[vi] بر اعتبار روحالقدس تأکید مىورزد. بعد از دورهاى که در خلال آن هدایت نور باطنى تابع مرجعیت کلیسا[vii] قرار گرفته بود، با رنسانس حرکت جدیدى بهسمت تجربههاى خوداعتباربخشِ فردى، ایجاد شد. در دورههاى جدید بود که این نظریه بهطور واقعی در بحث الاهیاتى بسیار تأثیرگذار شد
[i]. religious experience .[ii] برای مطالعة بیشتر در دربارة آنچه که مطالب گفته شده بر آنها مبتنی است، نک: C. J. Cadoux, Catholicism and Christianity, pp.14-42. .[iii] ارمیای نبی، 31 : 33 [iv].inward parts [v]. Gal. 4:6f; Rom. 8:14-18, 26f. .[vi] یوحنا 13f :16 .[vii] حتی عارفان الاهی بودن «نداهای» خود را با تطبیق آنها با مقبولات راستین مورد سنجش قرار می دهند.نک: H. Delacroix, Histoire et Psychologie du Mysticisme, p. 415.
                    
                    مسئلة اعتبار تجربة دینى[i]، نظر جدیدى در الاهیات نیست.[ii] حجیت پیامبر بر تجربة دینى او مبتنى شده است. اما ارمیاى نبى[iii] اعلان مىدارد که «شریعت خداوند در ]فطرت[iv] [همة انسانها نهاده شده است» و نویسندة ]کتاب[ امثال (20:27) بیان مىدارد که روح انسان چراغ خداوند است. پولس[v]، روح ساکن خدا ]در ما [را اساس ایمان دینى مىداند و انجیل چهارم[vi] بر اعتبار روحالقدس تأکید مىورزد. بعد از دورهاى که در خلال آن هدایت نور باطنى تابع مرجعیت کلیسا[vii] قرار گرفته بود، با رنسانس حرکت جدیدى بهسمت تجربههاى خوداعتباربخشِ فردى، ایجاد شد. در دورههاى جدید بود که این نظریه بهطور واقعی در بحث الاهیاتى بسیار تأثیرگذار شد
[i]. religious experience .[ii] برای مطالعة بیشتر در دربارة آنچه که مطالب گفته شده بر آنها مبتنی است، نک: C. J. Cadoux, Catholicism and Christianity, pp.14-42. .[iii] ارمیای نبی، 31 : 33 [iv].inward parts [v]. Gal. 4:6f; Rom. 8:14-18, 26f. .[vi] یوحنا 13f :16 .[vii] حتی عارفان الاهی بودن «نداهای» خود را با تطبیق آنها با مقبولات راستین مورد سنجش قرار می دهند.نک: H. Delacroix, Histoire et Psychologie du Mysticisme, p. 415.
                        
                            بازنگرى اعتبار تجربة دینى
                        
                        
                        
3/21/2007 12:00:00 AM                        
                    
                برهان تجربه دینی
نویسنده:                             
                                
                                    محسن قمی
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380   (پياپي 26)، بهار 1380  شماره1-2
    
    تجربه دینى و باور دینى
نویسنده:                             
                                
                                    ویلیام. پی آلستون ترجمه امیر مازیار
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
    
    دو نوع تجربة دینی
نویسنده:                             
                                
                                    والتر فالز ترجمه مهدی نصیری
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
    
    تجربه دینى و عرفانى
نویسنده:                             
                                
                                    ویلیام رو ترجمه اسماعیل سلیمانی فرکی
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23