اندیشه عالمان بغداد (مکتب بغداد) در مسئله ولایت تکوینی
نویسندگان:
مهدی فرمانیان
،
جعفر رحیمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
چکیده:
ریشهیابی معنایی عبارت نوظهور «ولایت تکوینی» نزد متکلمان مکتب بغداد اهمیت فراوانی دارد و این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، اندیشه متکلمان بغداد را در مسئله «ولایت تکوینی» بررسی میکند. برخی از عالمان معاصر برای ولایت تکوینی شاخصههایی مانند: خلق ایجادی کل یا بخشی از عالم توسط اولیا (علت فاعلیبودن اولیا برای عالم)؛ ابقای وجودی کل یا بخشی از نظام عالم توسط اولیا (اولیا علت ابقای عالم باشند)؛ تدبیر کل نظام عالم و یا بخشی از نظام عالم بهتوسط اولیا؛ وساطت آنان در همه فیوضات و یا وساطت در بخشی از فیوضات؛ اطاعت کل عالم از ولیّ و یا اطاعت بخشی از عالم از او؛ تحقق معجزه، خرق عادت و کرامت به دست اولیا را مطرح میکنند. از میان شاخصههای ولایت تکوینی، تنها شاخصهای که در اندیشه متکلمان بغداد قابل رصد است، تحقق امور خارق العاده به دست ائمه: بوده و دیگر شاخصهها از شئون ائمه محسوب نمیشده است. در این پژوهش نشان داده میشود که از متکلمان بغداد، یعنی شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و محقق کراجکی بسیاری از روایتهای اعجاز ائمه را در آثارشان منعکس نکردهاند. آنان تصریح دارند که اعجاز و تصرف خارق العاده که گاهی به ائمه نسبت داده شده، فعل خداوند است که به دست انبیا و اوصیا انجام میدهد.
ریشهیابی معنایی عبارت نوظهور «ولایت تکوینی» نزد متکلمان مکتب بغداد اهمیت فراوانی دارد و این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، اندیشه متکلمان بغداد را در مسئله «ولایت تکوینی» بررسی میکند. برخی از عالمان معاصر برای ولایت تکوینی شاخصههایی مانند: خلق ایجادی کل یا بخشی از عالم توسط اولیا (علت فاعلیبودن اولیا برای عالم)؛ ابقای وجودی کل یا بخشی از نظام عالم توسط اولیا (اولیا علت ابقای عالم باشند)؛ تدبیر کل نظام عالم و یا بخشی از نظام عالم بهتوسط اولیا؛ وساطت آنان در همه فیوضات و یا وساطت در بخشی از فیوضات؛ اطاعت کل عالم از ولیّ و یا اطاعت بخشی از عالم از او؛ تحقق معجزه، خرق عادت و کرامت به دست اولیا را مطرح میکنند. از میان شاخصههای ولایت تکوینی، تنها شاخصهای که در اندیشه متکلمان بغداد قابل رصد است، تحقق امور خارق العاده به دست ائمه: بوده و دیگر شاخصهها از شئون ائمه محسوب نمیشده است. در این پژوهش نشان داده میشود که از متکلمان بغداد، یعنی شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و محقق کراجکی بسیاری از روایتهای اعجاز ائمه را در آثارشان منعکس نکردهاند. آنان تصریح دارند که اعجاز و تصرف خارق العاده که گاهی به ائمه نسبت داده شده، فعل خداوند است که به دست انبیا و اوصیا انجام میدهد.
اندیشه عالمان بغداد (مکتب بغداد) در مسئله ولایت تکوینی
3/20/2016 12:00:00 AM
مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی
نویسنده:
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
جعفر خُلدی صوفیِ ناشناخته مکتب بغداد
نویسندگان:
محمد سوری*
،
محمود سوری
،
مقاله نشریه: جاویدان خرد » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره31
سیر تطور دیدگاه ائمه(علیهم السلام) درباره ولایت تکوینی امام
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]
اهمیت جعفر خلدی در تصوف مکتب بغداد و در عرفان شیعی
نویسندگان:
محمد سوری*
،
محمود سوری
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 22
بررسی تطبیقی مسئله عقل و وحی در مدرسه کوفه و بغداد
دانشجو:
سیداحمد حسینی بهارانچی
، استاد مشاور:
سیدمحمدکاظم طباطبایی
، استاد راهنما:
محمد تقی سبحانی
،
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]
اندیشه سیاسی در متون ساسانی
نویسندگان:
مهدی موحدی نیا
،
مهدی فدایی مهربانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 100 - زمستان 1401
تطورات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متاخر تا مکتب حله متقدم
نویسنده:
حمید عطائی *
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه امامیه » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره7