اندیشه سیاسی در متون ساسانی
نویسندگان:
مهدی موحدی نیا
،
مهدی فدایی مهربانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 100 - زمستان 1401
کلیدواژه:
زردشت
،
دورهی ساسانی
،
شهریاری
،
اندیشهی سیاسی
،
اوستا
،
گاتها
،
کارنامهی اردشیر بابکان
،
عهد اردشیر
،
نامهی تنسر
،
کارنامهی انوشیروان
چکیده:
دورهی ساسانی را میتوان نقطهی عطفی در تاریخ ایران دانست که برای نخستینبار یک نظام مقتدر سیاسی بر پایهی وحدت دین و حکومت شکل گرفته و به نوعی، دو عنصر ملیّت و مذهب، سامان سیاسی و نظام دانایی خاصی را تعیّن میبخشد. هدف پژوهش پیشرو، شناخت و فهم ویژگیهای سرشتنمای اندیشهی سیاسی زردشتی- ساسانی است. تأکید این پژوهش بر متون و رسالههای دارای بنمایهی سیاسی و شهریاری است که در دورهی ساسانی تألیف شده یا در قرون اولیهی اسلامی، تحت تأثیر سنّت زردشتی- ساسانی تدوین شده است. شاخصههای پایهی اندیشهی سیاسی در متون این دوره، با بهکارگیری روش توصیفی – تحلیلی و رویکرد متنمحور، ذیل سه محورِ پیوند دیانت و سیاست، سلسلهمراتب اجتماعی و نظام کیهانی و فرّه کیانی و تخمهی شاهی، مورد بررسی قرار گرفته است. متون اصلی مورد مطالعه عبارتاند از: کارنامهی اردشیر بابکان، عهد اردشیر، نامهی تنسر و کارنامهی انوشیروان. نتایج نشان داد که اندیشهی سیاسی زردشتی-ساسانی، برآمده از سامان معرفتیای است که انسان و جامعهی انسانی را در پیوند ناگسستنی با کیهان و نظم کیهانی میداند و از همین روی، نظم سیاسی را موظّف به تحقّق بخشیدن به دیانت و احکام آن، به عنوان تجلّی والای نظم و قوانین کیهانی میکند. در جامعهی انسانی، به پیروی از نظام کیهانی، وجود سلسلهمراتب و خویشکاری ناگزیر است. سمبل این جامعه پادشاه است؛ او چه از جنبهی نژادگی و نَسَبی و چه از جنبهی کرداری و منشی، باید نماینده و پاسدار باورها و ارزشهای دیانت مزدَیَسنا باشد.
دورهی ساسانی را میتوان نقطهی عطفی در تاریخ ایران دانست که برای نخستینبار یک نظام مقتدر سیاسی بر پایهی وحدت دین و حکومت شکل گرفته و به نوعی، دو عنصر ملیّت و مذهب، سامان سیاسی و نظام دانایی خاصی را تعیّن میبخشد. هدف پژوهش پیشرو، شناخت و فهم ویژگیهای سرشتنمای اندیشهی سیاسی زردشتی- ساسانی است. تأکید این پژوهش بر متون و رسالههای دارای بنمایهی سیاسی و شهریاری است که در دورهی ساسانی تألیف شده یا در قرون اولیهی اسلامی، تحت تأثیر سنّت زردشتی- ساسانی تدوین شده است. شاخصههای پایهی اندیشهی سیاسی در متون این دوره، با بهکارگیری روش توصیفی – تحلیلی و رویکرد متنمحور، ذیل سه محورِ پیوند دیانت و سیاست، سلسلهمراتب اجتماعی و نظام کیهانی و فرّه کیانی و تخمهی شاهی، مورد بررسی قرار گرفته است. متون اصلی مورد مطالعه عبارتاند از: کارنامهی اردشیر بابکان، عهد اردشیر، نامهی تنسر و کارنامهی انوشیروان. نتایج نشان داد که اندیشهی سیاسی زردشتی-ساسانی، برآمده از سامان معرفتیای است که انسان و جامعهی انسانی را در پیوند ناگسستنی با کیهان و نظم کیهانی میداند و از همین روی، نظم سیاسی را موظّف به تحقّق بخشیدن به دیانت و احکام آن، به عنوان تجلّی والای نظم و قوانین کیهانی میکند. در جامعهی انسانی، به پیروی از نظام کیهانی، وجود سلسلهمراتب و خویشکاری ناگزیر است. سمبل این جامعه پادشاه است؛ او چه از جنبهی نژادگی و نَسَبی و چه از جنبهی کرداری و منشی، باید نماینده و پاسدار باورها و ارزشهای دیانت مزدَیَسنا باشد.
اندیشه سیاسی در متون ساسانی
1/1/1401 12:00:00 AM
اندیشه هاى سیاسى در اسلام و ایران
نویسنده:
نجف لک زایى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دهم - پاییز 79
تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشه ی سیاسی ایران در دوران قاجار
نویسندگان:
احمد واعظی
،
محمد دشتی مرویلی*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4
فلسفه و بحرانِ خرد در اندیشه هورکهایمر
نویسنده:
آیدین کیخایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
دولت، انسان و تربیت در اندیشه سیاسی یاسپرس؛ (رویکردی وجودشناسانه به دولتِ مدرن)
نویسنده:
سجاد چیت فروش
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 99 - پاییز 1401
اندیشه عالمان بغداد (مکتب بغداد) در مسئله ولایت تکوینی
نویسندگان:
مهدی فرمانیان
،
جعفر رحیمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
اندیشه هاى کلامى شیعه امامى در دوره ى نخست عباسى
نویسنده:
خدیجه عالمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
ويرايش عربي كتاب ( گزيده متون فقه سياسي ) جلد اول
نویسنده:
حسين اديب
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/04/24 تا تاریخ: 1397/04/20