ولایت تکوینی
نویسنده:
مهدی موری
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره سیزدهم-زمستان 98
چکیده:
این اصل که افرادی از انسانها هستندکه با پرورش وتربیت نمودن روح خویش به یک سری تواناییهایی دست مییابند وبه سبب آن میتوانند به اعمال خارقالعادهای دست بزند که به هیچوجه نمیتوان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند که دیگرانسانها ازانجام دادن آن عاجزند. ورمزرسیدن به این تواناییها انجام دادن یک سلسله ریاضتهااست. این گونه ریاضتها از دیدگاه اسلام به دو دسته قابل تقسیماند: ریاضتهای غیرمشروع که غالبا مرتاضان و دراویش پرچم داران اینگونه ریاضتهاهستند و ریاضتهای مشروع اولیاءالله؛ اولیاء الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل میشوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. عبودیت خالصانه موجب مهار نفس و کسب بینش ومعرفت خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت میگردد. قرآن نمونههایی از ولایت تکوینی انبیاء و اولیای الهی را گزارش میکند که بر اثر عبادت باخلوص نیت برای آنان حاصل شده است. البته بایدمتذکرشویم که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین امری ازدیدگاه مکتب تشیع شأنی از شؤون اهل بیت: است وتصرف درائمه : در جهان هستی به اذن خداوند متعال و در طول اراده او میباشد. حال باتوجه به اهمیت موضوع سعی شده در این نوشتار با آشنایی هرچه بیشتروبهتربا ولایت تکوینی واقوال ونظریات مختلف پیرامون آن ،هرچه بیشتربه تبیین این مسئله به عنوان یکی ازکلیدی ترین مسائل اعتقادی مکتب تشیع بپردازیم.
این اصل که افرادی از انسانها هستندکه با پرورش وتربیت نمودن روح خویش به یک سری تواناییهایی دست مییابند وبه سبب آن میتوانند به اعمال خارقالعادهای دست بزند که به هیچوجه نمیتوان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند که دیگرانسانها ازانجام دادن آن عاجزند. ورمزرسیدن به این تواناییها انجام دادن یک سلسله ریاضتهااست. این گونه ریاضتها از دیدگاه اسلام به دو دسته قابل تقسیماند: ریاضتهای غیرمشروع که غالبا مرتاضان و دراویش پرچم داران اینگونه ریاضتهاهستند و ریاضتهای مشروع اولیاءالله؛ اولیاء الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل میشوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. عبودیت خالصانه موجب مهار نفس و کسب بینش ومعرفت خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت میگردد. قرآن نمونههایی از ولایت تکوینی انبیاء و اولیای الهی را گزارش میکند که بر اثر عبادت باخلوص نیت برای آنان حاصل شده است. البته بایدمتذکرشویم که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین امری ازدیدگاه مکتب تشیع شأنی از شؤون اهل بیت: است وتصرف درائمه : در جهان هستی به اذن خداوند متعال و در طول اراده او میباشد. حال باتوجه به اهمیت موضوع سعی شده در این نوشتار با آشنایی هرچه بیشتروبهتربا ولایت تکوینی واقوال ونظریات مختلف پیرامون آن ،هرچه بیشتربه تبیین این مسئله به عنوان یکی ازکلیدی ترین مسائل اعتقادی مکتب تشیع بپردازیم.
ولایت تکوینی
3/21/2019 12:00:00 AM
مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی
نویسنده:
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
اندیشه عالمان بغداد (مکتب بغداد) در مسئله ولایت تکوینی
نویسندگان:
مهدی فرمانیان
،
جعفر رحیمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
سیر تطور دیدگاه ائمه(علیهم السلام) درباره ولایت تکوینی امام
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]
خوانش توصیفی – تحلیلی تأثیر ولایت تـکوینى اهل بیت (ع) بر تهذیب نفوس
نویسندگان:
عابدین درویش پور
،
مهرداد امیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم
نویسنده:
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400
معنا و لوازم حق تکوینی و حق اعتباری
نویسنده:
سید محمود نبویان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21