بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 75
چکیده:
یکی از روشهای تلاوت قرآن کریم و بلکه مهمترین و اصلیترین روش قرائت قرآن، تلاوت آن با روش ترتیل است که در آیات قرآن و روایات متعدد مورد تأکید قرار گرفته است. اما در مورد اینکه مفهوم ترتیل چیست، دیدگاههای مختلفی از سوی مفسران، محدثان و عالمان علم تجوید بیان شده است. در این پژوهش ضمن بیان اهمیت و جایگاه ترتیل از نگاه قرآن و روایات، مفهوم ترتیل در قرآن، سنت و علم تجوید بهگونه تطبیقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده است که مفهوم ترتیل، تلاوت قرآن کریم با صوت نیکو و سبک خاصی از قرائت قاریان و یا قرائت قرآن با رعایت قواعد تجوید ـ آن گونه که در میان عموم مردم و عالمان علم تجوید شهرت یافته ـ نبوده، بلکه مفهوم ترتیل، تلاوت قرآن کریم با تأنّی و آرامش همراه با رعایت قواعد لفظی و ظاهری و تدبر در معانی آیات و عمل به مفاهیم قرآن است. ازاینرو در این پژوهش ضمن بررسی و نقد دیدگاههای دیگر، دیدگاه مورد نظر با ادله متعدد به اثبات رسیده است.
یکی از روشهای تلاوت قرآن کریم و بلکه مهمترین و اصلیترین روش قرائت قرآن، تلاوت آن با روش ترتیل است که در آیات قرآن و روایات متعدد مورد تأکید قرار گرفته است. اما در مورد اینکه مفهوم ترتیل چیست، دیدگاههای مختلفی از سوی مفسران، محدثان و عالمان علم تجوید بیان شده است. در این پژوهش ضمن بیان اهمیت و جایگاه ترتیل از نگاه قرآن و روایات، مفهوم ترتیل در قرآن، سنت و علم تجوید بهگونه تطبیقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده است که مفهوم ترتیل، تلاوت قرآن کریم با صوت نیکو و سبک خاصی از قرائت قاریان و یا قرائت قرآن با رعایت قواعد تجوید ـ آن گونه که در میان عموم مردم و عالمان علم تجوید شهرت یافته ـ نبوده، بلکه مفهوم ترتیل، تلاوت قرآن کریم با تأنّی و آرامش همراه با رعایت قواعد لفظی و ظاهری و تدبر در معانی آیات و عمل به مفاهیم قرآن است. ازاینرو در این پژوهش ضمن بررسی و نقد دیدگاههای دیگر، دیدگاه مورد نظر با ادله متعدد به اثبات رسیده است.
بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 تابستان 1394 شماره75
جستاری در مفهوم شناسی«زیغ» از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محمد صادق حسینی سرشت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
علم الدرایه تطبیقی: بررسی تطبیقی اصطلاحات حدیثی شیعه و اهل سنت
نویسنده:
سید رضا مودب
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1391
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گستره منزلت و اعتبار سنت از منظر قرآن
نویسنده:
سید محسن سادات فخر
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1392 زمستان 1392 شماره19
نقد و بررسی کتاب «روانخوانی و تجوید قرآن کریم»
نویسنده:
جواد آسه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 122
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]