نسبت قاعدۀ عدالت با قواعد فقهی دیگر

مقاله نشریه: فقه » سال 1395 شماره 87
چکیده:
افعال خداوند متعال با توجه‌ به اطلاق وصف عدل در حوزۀ تکوین، تشریع و جزا برمبنای عدل است. ازاین‌رو همۀ احکام شرعی متصف به وصف مقدّر عدل است. برخی اندیشمندان معتقدند فقیه در استنباط حکم شرعی می‌تواند با شاقول عدل و ظلم، و تشخیص مصادیق آن به وجوب و حرمت فتوا دهد. از این موضوع به قاعدۀ عدالت یا نفی ظلم تعبیر می‌شود. در فقه پیشینۀ چندانی از این قاعدۀ با این عنوان نداریم و قاعده بودن آن را معاصران مطرح کرده‌اند. در این مقاله دربارۀ چهار قاعدۀ لاضرر، عدل و انصاف، قرعه و غرور پژوهش شده و اثبات شده که این قواعد مصداقی از قاعدۀ عدالت‌اند. در قاعدۀ لاضرر میان مصداق ضرر محرّم و عنوان ظلم هم‌پوشانی وجود دارد و در تشخیص مصادیق ضرر محرّم باید از انطباق عنوان ظلم بهره جست. قاعدۀ عدل و انصاف همان قاعدۀ عدالت در شبهات موضوعیۀ حق و مال است. قاعدۀ قرعه از مصادیق قاعدۀ عدالت است که کاربرد آن تحقق عدل و استیفای حق به صاحبان آن است. ادلۀ اثبات‌کنندۀ قاعدۀ غرور همان ادله‌ای است که در قاعدۀ عدالت نیز استفاده می‌شود.

عدالت ‏به مثابه قاعده فقهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

گفت وگو مقایسه قاعده عدالت با قاعده لاضرر

مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 56

عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400

عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی

نویسنده: احمد واعظی * ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 دوره 24، شماره 3 (پاییز 1400)

مقایسۀ قاعدۀ اصولی با قاعده و مسألۀ فقهی

مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 7

مآخذشناسی قواعد فقهی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393

ماخذشناسی قواعد فقهی

نویسنده: علیرضا فرحناک ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393

سیر تطوّر قواعد فقهى

مقاله نشریه: فقه » سال 1380 شماره 28-27

بررسی قاعدة فقهی «الوقوف»

نویسنده: حسن درجی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1388 23.24

قاعده عدالت در فقه امامیه

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397