بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی
نویسندگان:
احمد جعفری صمیمی
،
محدثه باباجانی بابلی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 37
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک میباشد. موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحرانهای دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعهای از اخلاق میباشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکراتها در سیر اندیشههای اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیکها وفیزیوکراتها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیانگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهمترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعهای را که نظام اقتصادیاش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمیداند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفهای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمیباشد.
هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک میباشد. موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحرانهای دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعهای از اخلاق میباشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکراتها در سیر اندیشههای اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیکها وفیزیوکراتها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیانگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهمترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعهای را که نظام اقتصادیاش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمیداند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفهای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمیباشد.
بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی
3/21/2014 12:00:00 AM
مکتب اخلاقی ـ عرفانی تشیع
نویسنده:
علی کرباسی زاده اصفهانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 2.3
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و اندیشۀ اسلام
نویسندگان:
سید مهدی یاراحمدیان
،
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
شاخصهایی از مکتب اخلاقی امام رضا ع
نویسنده:
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 3
تأثیر ارزشهای اخلاقی در اقتصاد با تأکید بر نظریّهی شهید صدر
نویسندگان:
اصغر ابوالحسنی
،
رحمت الله علیرحیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19
بررسی عوامل مؤثر در رشد اقتصاد نیشابور در عصر طاهریان
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 2- تابستان 1402 - مسلسل 94
بررسی انتقادی روششناسی مکتب تفکیک
نویسنده:
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت سیاستگذاری در اقتصاد اسلامی
نویسنده:
محمدجواد قاسمی اصل
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 شماره 93
بررسی تاریخی زمینه های بروز تعارض در مدینه النبی
نویسندگان:
دکتر سیدحسین فلاح زاده
،
حسین قاضی خانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 بهار 1391 شماره49