راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی
نویسنده:
سید محسن میرسندسی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 5
چکیده:
از اصول هر دین و شریعتی، تلاش برای اثبات حقانیت، ماندگاری و ترویج حوزه نفوذ خود از طریق تبلیغ دینی است. دین اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست و به نوع آموزههای دینی و جلوههای رفتاری آن در زندگی فردی و اجتماعی توجه ویژهای دارد. در واقع اگر اعتقادات و باورهای دینی افراد نتوانند به رفتار متناسب با خود و مورد نظر دین منجر شوند، ارزش چندانی نخواهند داشت. شاید برای تحقق رفتارهای مطلوب دینی و گسترش آنها راههای متفاوتی وجود داشته باشد؛ ولی به نظر میرسد مؤثرترین آنها ایجاد الگوهای رفتاری و هنجاری مناسب از طریق سازوکارهایی است که مطالعات اجتماعی در اختیار میگذارد. مجموع این فعالیتها را در قالب مفهوم «هنجارسازی اجتماعی» مطرح کرده و در این نوشتار ضمن بررسی ارتباط آن با تبلیغ دینی، به شناسایی و معرفی ظرفیت بالای آن و بهخصوص معرفی برخی راهبردهای عملی در این جهت پرداختهایم
از اصول هر دین و شریعتی، تلاش برای اثبات حقانیت، ماندگاری و ترویج حوزه نفوذ خود از طریق تبلیغ دینی است. دین اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست و به نوع آموزههای دینی و جلوههای رفتاری آن در زندگی فردی و اجتماعی توجه ویژهای دارد. در واقع اگر اعتقادات و باورهای دینی افراد نتوانند به رفتار متناسب با خود و مورد نظر دین منجر شوند، ارزش چندانی نخواهند داشت. شاید برای تحقق رفتارهای مطلوب دینی و گسترش آنها راههای متفاوتی وجود داشته باشد؛ ولی به نظر میرسد مؤثرترین آنها ایجاد الگوهای رفتاری و هنجاری مناسب از طریق سازوکارهایی است که مطالعات اجتماعی در اختیار میگذارد. مجموع این فعالیتها را در قالب مفهوم «هنجارسازی اجتماعی» مطرح کرده و در این نوشتار ضمن بررسی ارتباط آن با تبلیغ دینی، به شناسایی و معرفی ظرفیت بالای آن و بهخصوص معرفی برخی راهبردهای عملی در این جهت پرداختهایم
راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی
3/21/2019 12:00:00 AM
راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی
نویسنده:
سید محسن میرسندسی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 5
درآمدی بر هنجارسازی اجتماعی
نويسنده:
سیدمحسن میرسندسی
، ويراستار:
مصطفی رضاییدیل
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
راهبردهای تربیت اخلاقی در تبلیغات دینی
نویسنده:
محمد قطبی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 15
هنر داستانگویی در تبلیغ دینی
نویسنده:
سیدمحسن میرسندسی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 6
عوامل اثربخش در تبلیغ دینی
نویسنده:
جعفر فکری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
ضرورت تبلیغ خداشناسی و آسیبشناسی تبلیغ دینی
نویسنده:
سید دستغیب صائب
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 6
راهبردهای فرهنگی نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآن
نویسنده:
محمدباقر آخوندی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84
بررسی راهبردهای تبلیغ دین در فضای مجازی بر اساس مدل swot
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
محمد جواد غفوری
،
مقاله کنفرانس: چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری ایران - 1397