کارکردهای قاعدة «تعلیق الحکم علی الوصف مشعر بالعلیة» در تفسیر آیه تطهیر
نویسندگان:
حسن رضایی هفتادر
،
مجید زارعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
چکیده:
برابر مدلول ظاهری و ظهور عرفی آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر)، مفسران مکتب خلافت با نادیده گرفتن سایر قراین و شواهد، در جهت شمول همسران پیامبر (ص) بهعنوان «اهلالبیت»، به سیاق آیات 28 تا 34 این سوره استناد کردهاند. در مقابل، عالمان امامیه عموماً به عدم اعتبار قاعده سیاق در این آیات حکم نموده، با محدود کردن قلمرو شمول مفهوم اهلالبیت، تنها «خمسه طیبه» را مصداق آن میدانند. پژوهش حاضر پس از نقد و بررسی دیدگاه فریقین در مورد اعتبار یا عدم اعتبار سیاق در آیه محل بحث، راهکار جدیدی را به کمک قاعده اصولی «تعلیق الحکم علی الوصف مشعر بالعلیه»، در قالب رویکرد معیار عرضه نموده است. طبق این نظریه، وصف اصولی «یا نساء النبی» در آیات مربوط به همسران از باب قاعده پیشگفته، فضای نزول این آیات را تبیین نموده که بر محوریت شخصیت حقوقی نبی مکرم اسلام (ص) استوار است، تا به دنبال آن، ضابطة کلی که خود تعلیل و تأکیدی بر محتوای آیات مربوط به همسران است، در آیه تطهیر جلوهگر شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که با حفظ مصداق انحصاری آیه در شأن ائمه اطهار:، اصالةالسیاق در این آیات کاملاً توجیهپذیر است و محذوری در پی نخواهد داشت. همچنین از دیگر کارکردهای این قاعده در آیه محل بحث آن است که میتوان شمول مصداق «اهلالبیت» را برای دیگر معصومان نیز اثبات نمود.
برابر مدلول ظاهری و ظهور عرفی آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر)، مفسران مکتب خلافت با نادیده گرفتن سایر قراین و شواهد، در جهت شمول همسران پیامبر (ص) بهعنوان «اهلالبیت»، به سیاق آیات 28 تا 34 این سوره استناد کردهاند. در مقابل، عالمان امامیه عموماً به عدم اعتبار قاعده سیاق در این آیات حکم نموده، با محدود کردن قلمرو شمول مفهوم اهلالبیت، تنها «خمسه طیبه» را مصداق آن میدانند. پژوهش حاضر پس از نقد و بررسی دیدگاه فریقین در مورد اعتبار یا عدم اعتبار سیاق در آیه محل بحث، راهکار جدیدی را به کمک قاعده اصولی «تعلیق الحکم علی الوصف مشعر بالعلیه»، در قالب رویکرد معیار عرضه نموده است. طبق این نظریه، وصف اصولی «یا نساء النبی» در آیات مربوط به همسران از باب قاعده پیشگفته، فضای نزول این آیات را تبیین نموده که بر محوریت شخصیت حقوقی نبی مکرم اسلام (ص) استوار است، تا به دنبال آن، ضابطة کلی که خود تعلیل و تأکیدی بر محتوای آیات مربوط به همسران است، در آیه تطهیر جلوهگر شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که با حفظ مصداق انحصاری آیه در شأن ائمه اطهار:، اصالةالسیاق در این آیات کاملاً توجیهپذیر است و محذوری در پی نخواهد داشت. همچنین از دیگر کارکردهای این قاعده در آیه محل بحث آن است که میتوان شمول مصداق «اهلالبیت» را برای دیگر معصومان نیز اثبات نمود.
کارکردهای قاعدة «تعلیق الحکم علی الوصف مشعر بالعلیة» در تفسیر آیه تطهیر
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی آیه تطهیر در تفاسیر شیعه و سنی
نویسنده:
فاطمه حسینی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 29 - بهار 1396
مروری بر کتاب آیه تطهیر در آیینه شعر عرب
نویسنده:
عبدالحسین طالعی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 145
مبانی عقلی در تفسیر آیه شریفه «شهدالله»
نویسنده:
زهرا تفرجی شیرازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
کاربردهای قاعده «وجوب علَی الله» در آموزههای اعتقادی شیعه
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
رویکرد حقیقتانگاری زبان در تفسیر آیه 29 سوره دخان
نویسندگان:
مهدی زره ساز
،
عباس اسماعیلی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106