پژوهشی در مصلحت و اضطرار شرعی در فقه خانواده
نویسنده:
ابوالفضل علیشاهی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 2
چکیده:
مصلحت و اضطرار از مفاهیم دیرپا در شرع هستند که کارآیی آنها در فقه نمود پیدا کرده است. شارع پیوسته این را مد نظر داشته است که در احکام و قوانین، چارچوبهایی قرار دهد که این قوانین را منعطف سازند و حالات مکلف و وضعیت وی را در کیفیت فرمانبرداری لحاظ کرده است بهگونهای که بندهای در شرایط خاص، حتی با انجام حرامی مطیع و فرمانبردار بشمار آید که به صورت طبیعی اگر آن عمل را مرتکب میشد گناهکار میبود. مصلحت چیزی است که سازگار با مقاصد انسان در دنیا و آخرت است و نتیجهی آن دستیابی به سود و منفعت و پرهیز از زیانها میباشد و حجیت آن با مانند سیرهی عقلا به اثبات میرسد. همچنین اگر مصلحت، یک مصلحت ملزمه باشد از قاعدهی ملازمه میان حکم عقل و شرع نیز میتوان حجیت آن را بدست آورد. اضطرار وضعیت غیر قابل تحملی است که فرد را به ارتکاب حرام و ترک واجب میکشاند، پشتوانه حجیت اضطرار و احکام برآیند آن ادلهای مانند قرآن، روایات و عقل میباشد. در این تحقیق کوشید شده است پس از بحثهای مقدماتی و نمونههای تطبیقی از بحث مصلحت و اضطرار، مقایسهای میان مصلحت و اضطرار صورت گیرد و تشابهات و تمایزات آنها شناسانده شود و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه مصلحت و اضطرار میتوانند در بحث احکام مربوط به خانواده، منبع برای تشریع احکام از سوی مجتهدان قرار گیرند. با یافتن نمونههایی از احکام مربوط به خانواده مانند اطفال به این نتیجه دست یافته شد که شارع قوانین مربوط به اطفال و کودکان را بر پایه مصلحت و غبطه جعل کرده است به گونه ای که با استقراء احکام مربوط به کودکان که از سوی فقیهان مطرح شده است به این نتیجه میانجامد که مصلحت از جایگاه والایی برخوردار بوده و در پی آن این رعایت مصلحت در قانونگذاری نیز تأثیر خود را گذاشته است. همچنین با وجود اضطرار و ضرورت در احکام مربوط به خانواده و مخصوصا اطفال و کودکان میتوان حالتهای ثانویهای به وجود آورد و احکامی را بر آنها بار کرد.
مصلحت و اضطرار از مفاهیم دیرپا در شرع هستند که کارآیی آنها در فقه نمود پیدا کرده است. شارع پیوسته این را مد نظر داشته است که در احکام و قوانین، چارچوبهایی قرار دهد که این قوانین را منعطف سازند و حالات مکلف و وضعیت وی را در کیفیت فرمانبرداری لحاظ کرده است بهگونهای که بندهای در شرایط خاص، حتی با انجام حرامی مطیع و فرمانبردار بشمار آید که به صورت طبیعی اگر آن عمل را مرتکب میشد گناهکار میبود. مصلحت چیزی است که سازگار با مقاصد انسان در دنیا و آخرت است و نتیجهی آن دستیابی به سود و منفعت و پرهیز از زیانها میباشد و حجیت آن با مانند سیرهی عقلا به اثبات میرسد. همچنین اگر مصلحت، یک مصلحت ملزمه باشد از قاعدهی ملازمه میان حکم عقل و شرع نیز میتوان حجیت آن را بدست آورد. اضطرار وضعیت غیر قابل تحملی است که فرد را به ارتکاب حرام و ترک واجب میکشاند، پشتوانه حجیت اضطرار و احکام برآیند آن ادلهای مانند قرآن، روایات و عقل میباشد. در این تحقیق کوشید شده است پس از بحثهای مقدماتی و نمونههای تطبیقی از بحث مصلحت و اضطرار، مقایسهای میان مصلحت و اضطرار صورت گیرد و تشابهات و تمایزات آنها شناسانده شود و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه مصلحت و اضطرار میتوانند در بحث احکام مربوط به خانواده، منبع برای تشریع احکام از سوی مجتهدان قرار گیرند. با یافتن نمونههایی از احکام مربوط به خانواده مانند اطفال به این نتیجه دست یافته شد که شارع قوانین مربوط به اطفال و کودکان را بر پایه مصلحت و غبطه جعل کرده است به گونه ای که با استقراء احکام مربوط به کودکان که از سوی فقیهان مطرح شده است به این نتیجه میانجامد که مصلحت از جایگاه والایی برخوردار بوده و در پی آن این رعایت مصلحت در قانونگذاری نیز تأثیر خود را گذاشته است. همچنین با وجود اضطرار و ضرورت در احکام مربوط به خانواده و مخصوصا اطفال و کودکان میتوان حالتهای ثانویهای به وجود آورد و احکامی را بر آنها بار کرد.
پژوهشی در مصلحت و اضطرار شرعی در فقه خانواده
3/20/2016 12:00:00 AM
فقه و مصلحت در بازخوانى النص والاجتهاد
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1383 شماره 42
فقه و مصلحت در بازخوانی النص و الاجتهاد
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1383 زمستان 1383 شماره42
درآمدی بر جایگاه مصلحت در فقه
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1383 تابستان 1383 شماره32
مصلحت در فقه شیعه و پاسخ به شبهات روشنفکرى
نویسنده:
علی اکبر کلانتری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1382 شماره 36
گفتمان مصلحت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
نویسندگان:
علی خالقی
،
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 81 - بهار 97