بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
کلیدواژه:
تجسم اعمال
،
تجسم ملکات
،
انعکاس اعمال
،
تجسد اعمال
،
صورت اخروی
،
صورت ظاهری
،
صورت باطنی
چکیده:
تجسم اعمال از نگاه فلسفه وکلام متضمن این حقیقت است که ثواب و عقاب اعمالِ خوب و بد انسانها چیزی جدا از آن اعمال نیست، زیرا اعمال انسانها و عواقب آنها با یکدیگر رابطة تکوینی دارند و عذابهای خارج از اعمال در کار نیست. اگر خداوند در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده است، آن آتش چیزی جدا از آن فعل گناه نیست، بلکه حقیقت آن تمثل پیدا کرده است. پس، هر آنچه که انسان در این جهان انجام میدهد در جهان دیگر به صورتهای متناسب با آن جهان نمودار خواهد گشت. یعنی همة پاداشها، کیفرها، نعمتها و نقمتها، شادمانی و سرور، و درد و شکنجههای اخروی همان حقایق اعمال دنیوی انسانها است که در حیات اخروی خود را نشان میدهند. ازاینرو، حشر افراد به اشکال مختلف در آخرت چیزی جز ظهور صورت باطنی آنها نیست که از مجموع عقاید، نیات، ملکات، صفات و اعمال دنیوی آنها شکل گرفته است؛ هر خلق و ملکهای که بر جان انسان چیره شود، به همان صورت در روز رستاخیز محشور خواهد شد: چیره شدن تقوا به صورت فرشته، حیله و نیرنگ و اهریمن بودن و هوسبازی به شکل حیوان، و خشونت و تندخویی به صورت درنده. بنابراین، سرانجام، این روح و جان در آن عالم از لحاظ ملکات متعددی که دارد انواع زیادی خواهد داشت و خداوند در قیامت او را با صورتی که متناسب با آن ملکات است محشور میکند.
تجسم اعمال از نگاه فلسفه وکلام متضمن این حقیقت است که ثواب و عقاب اعمالِ خوب و بد انسانها چیزی جدا از آن اعمال نیست، زیرا اعمال انسانها و عواقب آنها با یکدیگر رابطة تکوینی دارند و عذابهای خارج از اعمال در کار نیست. اگر خداوند در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده است، آن آتش چیزی جدا از آن فعل گناه نیست، بلکه حقیقت آن تمثل پیدا کرده است. پس، هر آنچه که انسان در این جهان انجام میدهد در جهان دیگر به صورتهای متناسب با آن جهان نمودار خواهد گشت. یعنی همة پاداشها، کیفرها، نعمتها و نقمتها، شادمانی و سرور، و درد و شکنجههای اخروی همان حقایق اعمال دنیوی انسانها است که در حیات اخروی خود را نشان میدهند. ازاینرو، حشر افراد به اشکال مختلف در آخرت چیزی جز ظهور صورت باطنی آنها نیست که از مجموع عقاید، نیات، ملکات، صفات و اعمال دنیوی آنها شکل گرفته است؛ هر خلق و ملکهای که بر جان انسان چیره شود، به همان صورت در روز رستاخیز محشور خواهد شد: چیره شدن تقوا به صورت فرشته، حیله و نیرنگ و اهریمن بودن و هوسبازی به شکل حیوان، و خشونت و تندخویی به صورت درنده. بنابراین، سرانجام، این روح و جان در آن عالم از لحاظ ملکات متعددی که دارد انواع زیادی خواهد داشت و خداوند در قیامت او را با صورتی که متناسب با آن ملکات است محشور میکند.
بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
تجسم اعمال و ملکات نفس از نگاه عرفا
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: عرفان اسلامی » سال 1393 پاييز 1393 شماره41
مبانی عقلی تجسم اعمال در حکمت متعالیه
نویسنده:
صدیقه شریعتی فر
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن معلمی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391 شماره13
تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24