بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
چکیده:
تجسم اعمال از نگاه فلسفه وکلام متضمن این حقیقت است که ثواب و عقاب اعمالِ خوب و بد انسان‌ها چیزی جدا از آن اعمال نیست، زیرا اعمال انسان‌ها و عواقب آنها با یکدیگر رابطة تکوینی دارند و عذاب‌های خارج از اعمال در کار نیست. اگر خداوند در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده است، آن آتش چیزی جدا از آن فعل گناه نیست، بلکه حقیقت آن تمثل پیدا کرده است. پس، هر آنچه که انسان در این جهان انجام می‌دهد در جهان دیگر به صورت‌های متناسب با آن جهان نمودار خواهد گشت. یعنی همة پاداش‌ها، کیفرها، نعمت‌ها و نقمت‌ها، شادمانی و سرور، و درد و شکنجه‌های اخروی همان حقایق اعمال دنیوی انسان‌ها است که در حیات اخروی خود را نشان می‌دهند. ازاین‌رو، حشر افراد به اشکال مختلف در آخرت چیزی جز ظهور صورت باطنی آنها نیست که از مجموع عقاید، نیات، ملکات، صفات و اعمال دنیوی آنها شکل گرفته است؛ هر خلق و ملکه‌ای که بر جان انسان چیره شود، به همان صورت در روز رستاخیز محشور خواهد شد: چیره شدن تقوا به صورت فرشته، حیله و نیرنگ و اهریمن بودن و هوسبازی به شکل حیوان، و خشونت و تندخویی به صورت درنده. بنابراین، سرانجام، این روح و جان در آن عالم از لحاظ ملکات متعددی که دارد انواع زیادی خواهد داشت و خداوند در قیامت او را با صورتی که متناسب با آن ملکات است محشور می‌کند.

بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21

تجسم اعمال و ملکات نفس از نگاه عرفا

مقاله نشریه: عرفان اسلامی » سال 1393 پاييز 1393  شماره41

مبانی عقلی تجسم اعمال در حکمت متعالیه

نویسنده: صدیقه شریعتی فر ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]

«تجسم اعمال»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 391

تجسم اعمال

نویسنده: اکرم جمشیدیان ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 170

تجسم اعمال

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 84

تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391  شماره13

تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397