تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
کلیدواژه:
تکامل برزخی
،
عالم برزخ
،
کمال انسان
،
تکامل معنوی
،
تحول و حرکت
،
تکامل علمی
،
کیفیت تکامل
چکیده:
تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوهای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از مادّه خبری نیست و استعداد به فعلیّت نمیرسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت! علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال میگویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز میتواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همانگونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن میتواند فیضهایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست.
تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوهای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از مادّه خبری نیست و استعداد به فعلیّت نمیرسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت! علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال میگویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز میتواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همانگونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن میتواند فیضهایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست.
تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
3/20/2012 12:00:00 AM
تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی عالم برزخ از نگاه معارف نقلی و کلامی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1393 زمستان 1393 شماره16
بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاييز 1393 شماره21
بررسی تجسم و انعکاس اعمال از نگاه معارف عقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی
نویسنده:
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
دلایل عقلی و نقلی تجرد نفس از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
محسن اکبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
روش ترکیبی عقلی- نقلی در کلام اسلامی
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
محسن رحمانی زاده
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101
درآمدی بر بهرهبرداری دانش فقه از علوم عقلی و نقلی در شناخت موضوعات عرفی منصوص
نویسنده:
حجت الله بیات
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)