تجربه، زبان و حقیقت دینى
نویسنده:
دایا کریشنا ترجمه مرتضی قرایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
چکیده:
ه نظر مى رسد بى اعتنایى نامتعارفى نسبت به تجربه دینى که علت وجودى هر تحقیقى است ـ که اصلاً در این حوزه انجام مى شود ـ تعیین کننده زمان اختصاص یافته به بحث در این همایش باشد. ممکن است بررسى مسائل فلسفه علم, بدون در نظر گرفتن آنچه دانشمندان در سلوک علمى خود انجام مى دهند و راهى که براى انجام آن در پیش مى گیرند, بیهوده و نابخردانه به نظر آید. لکن به نظر بسیارى از اشخاص که مسائل فلسفه دین را بررسى مى کنند, به یقین, این گونه نبود. براى مثال, بحث هاى فراوانى راجع به زبانِ گفتمان دینى وجود داشت; لکن, در باب نحوى ظهور مفاهیم دینى از دل خود تجربه دینى, و بیخودى معنایافتنشان در آن تجربه, اگر توجهى شده باشد, اندک بود. براى بیشتر فیلسوفانِ گرد آمده در این همایش, (عملکرد باورى) بسیار روشن در حوزه علم, در حوزه دین, آن قدرها ضرورى به نظر نمى رسید.
بى توجهى به تجربه دینى خودش را در جهت دیگرى نشان داد. یکسره فراموش شد که حقایق دینى در مجموعه اى از قضایا نمى گنجند که بتواند, به خودى خود, در معرض تحلیل و بحث برهانى واقع شود. هر دینى الگویى عملى, که گاهى نسبت به سنخهاى مختلف مردم با خلق وخوهاى گوناگون, تا اندازه زیادى متفاوت است, توصیه مى کند که, اگر پیروى شوند, براى بیشتر مردم, به درک تدریجى چیزى مى انجامد که مراد از آن گزاره هاست. به نظر مى رسید که فیلسوفانِ گرد آمده [در همایش] مى پندارند (شناخت خدا) موضوعى سهل و ساده است, در حالى که براى انسانهاى دیندار, در همه سده ها, طلبى مادام العمر یا, در برخى فرهنگها, حتى طلبى در طی چرخه هاى حیات بوده است. باز هم اینجا, نکته مهم این است که براساس آموزه هاى بیشتر ادیان, اگر نفهمیم که براى درک خدا (یا هرچه که در آن دین, هم ارز خداست) باید کارى کرد ـ درکى که برحسب آن, گزاره هاى دینى معنادار و صادق مى شوند ـ بررسیهاى فلسفى در بنیانشان بر آب است.
ه نظر مى رسد بى اعتنایى نامتعارفى نسبت به تجربه دینى که علت وجودى هر تحقیقى است ـ که اصلاً در این حوزه انجام مى شود ـ تعیین کننده زمان اختصاص یافته به بحث در این همایش باشد. ممکن است بررسى مسائل فلسفه علم, بدون در نظر گرفتن آنچه دانشمندان در سلوک علمى خود انجام مى دهند و راهى که براى انجام آن در پیش مى گیرند, بیهوده و نابخردانه به نظر آید. لکن به نظر بسیارى از اشخاص که مسائل فلسفه دین را بررسى مى کنند, به یقین, این گونه نبود. براى مثال, بحث هاى فراوانى راجع به زبانِ گفتمان دینى وجود داشت; لکن, در باب نحوى ظهور مفاهیم دینى از دل خود تجربه دینى, و بیخودى معنایافتنشان در آن تجربه, اگر توجهى شده باشد, اندک بود. براى بیشتر فیلسوفانِ گرد آمده در این همایش, (عملکرد باورى) بسیار روشن در حوزه علم, در حوزه دین, آن قدرها ضرورى به نظر نمى رسید.
بى توجهى به تجربه دینى خودش را در جهت دیگرى نشان داد. یکسره فراموش شد که حقایق دینى در مجموعه اى از قضایا نمى گنجند که بتواند, به خودى خود, در معرض تحلیل و بحث برهانى واقع شود. هر دینى الگویى عملى, که گاهى نسبت به سنخهاى مختلف مردم با خلق وخوهاى گوناگون, تا اندازه زیادى متفاوت است, توصیه مى کند که, اگر پیروى شوند, براى بیشتر مردم, به درک تدریجى چیزى مى انجامد که مراد از آن گزاره هاست. به نظر مى رسید که فیلسوفانِ گرد آمده [در همایش] مى پندارند (شناخت خدا) موضوعى سهل و ساده است, در حالى که براى انسانهاى دیندار, در همه سده ها, طلبى مادام العمر یا, در برخى فرهنگها, حتى طلبى در طی چرخه هاى حیات بوده است. باز هم اینجا, نکته مهم این است که براساس آموزه هاى بیشتر ادیان, اگر نفهمیم که براى درک خدا (یا هرچه که در آن دین, هم ارز خداست) باید کارى کرد ـ درکى که برحسب آن, گزاره هاى دینى معنادار و صادق مى شوند ـ بررسیهاى فلسفى در بنیانشان بر آب است.
تجربه، زبان و حقیقت دینى
3/20/2000 12:00:00 AM
تجربه دینى و باور دینى
نویسنده:
ویلیام. پی آلستون ترجمه امیر مازیار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
تجربه دینى و عرفانى
نویسنده:
ویلیام رو ترجمه اسماعیل سلیمانی فرکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
برهان تجربه دینی
نویسنده:
محسن قمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 (پياپي 26)، بهار 1380 شماره1-2
ماهیت و دلالت تجربه دینی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
دو نوع تجربة دینی
نویسنده:
والتر فالز ترجمه مهدی نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47