طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64
چکیده:
طبقهبندی علوم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان بوده و اندیشوران و بزرگان علم و دین در اینباره ابراز نظرها کردهاند. طبقهبندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشتۀ تاریخی و تمدنی ما، دانشمندان و فیلسوفان مسلمان دربارۀ طبقهبندی علوم اظهارنظر کردهاند، ولی اکنون با توجه به تحول علوم و مسایل جدید، با چالشهایی در مسیر نظام طبقهبندی دانش روبهرو شدهایم که بررسی آنها میتواند بخشی از ابهامات را مرتفع نموده و راهکاری تازه فراروی تدوین طبقهبندی نوین علوم قرار دهد که این مقاله به بررسی آن پرداخته است.
طبقهبندی علوم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان بوده و اندیشوران و بزرگان علم و دین در اینباره ابراز نظرها کردهاند. طبقهبندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشتۀ تاریخی و تمدنی ما، دانشمندان و فیلسوفان مسلمان دربارۀ طبقهبندی علوم اظهارنظر کردهاند، ولی اکنون با توجه به تحول علوم و مسایل جدید، با چالشهایی در مسیر نظام طبقهبندی دانش روبهرو شدهایم که بررسی آنها میتواند بخشی از ابهامات را مرتفع نموده و راهکاری تازه فراروی تدوین طبقهبندی نوین علوم قرار دهد که این مقاله به بررسی آن پرداخته است.
طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو
3/21/2011 12:00:00 AM
مقولۀ «تمدن» در طبقهبندی علوم اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 75
طبقهبندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن
نویسنده:
امید مسعودی فر
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 بهار و تابستان 1399
چالشهای واکاوی اصطلاحات تخصصی علوم انسانی در قرآن
نویسندگان:
محمد حسین اخوان طبسی
،
حسین شجاعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 100
روانشناسی اخلاق و چالشهای تازه
نویسنده:
سیدحسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 200
چالشهای فکری و سیاسی وهابیت
نويسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
کتاب: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی - 1385
اسلام و چالشهای فکری معاصر (سکولاریسم)
نويسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
کتاب: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما - 1383