مقولۀ «تمدن» در طبقه‌بندی علوم اسلامی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 75
چکیده:
طبقه‌بندی‌هایی که تاکنون در مورد علوم انجام گرفته یا برپایۀ سلسله نظام آفرینش بوده است یا بر اساس طبقات ادراکات انسانی (قوای حافظه، متخیله و عاقله) عنوان شده و یا برمبنای مراحل کمالات سلوک آدمی شکل یافته است، ولی همۀ طبقه‌بندی‌های ممکن در علوم، در این سه رویکرد منحصر نیست، بلکه دانش‌ها از جمله دانش‌های اسلامی را می‌توان بر اساس نیازهای انسانی (اعم از نیازهای مادی و نیازهای معنوی) و نظام خلأها و خواسته‌های بشرِ امروز نیز طبقه‌بندی کرد. در این مقاله، پس از تبیین جایگاه مقولۀ «تمدن» به‌مثابه کلان‌ترین واحد انسانی ـ اجتماعی در طبقه‌بندی‌های موجود علوم، ضرورت طرح ملاک‌های تمدنی و منطق نظام نیازهای اجتماعی را در طراحی طبقه‌بندی علوم اسلامی مطرح کرده و بر لزوم ارتباط‌های دوسویه میان حوزه عمل و نظر و حتی تقدم عمل بر نظر در سطوح تمدنی اصرار می‌کنیم.

طبقه‌بندی علوم و چالش‌های فرارو

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64

طبقه‌بندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن

نویسنده: امید مسعودی فر ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 بهار و تابستان 1399

حوزه‌های علوم دینی و تمدن نوین اسلامی

مقاله نشریه: حوزه » سال 1400 14-15

تمدن اسلامی

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34

علوم اسلامی در مقابل علوم ایدئولوژیک

مقاله نشریه: سوره اندیشه »  شماره74-75

نقش زنانگی در مقولۀ اخلاقی غیرت

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 33

زنــان و مقوله رفاه

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 105

درآمدى بر طبقه‏بندى دانش‏هاى حوزوى

نویسنده: امین عظیمی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 150
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397