بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
چکیده:
تبلیغ در قرآن کریم، از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. محتوای تبلیغ، روشها و ابزارهای آن، همچنین بایستههای مبلّغ، هریک به نوبه خود جایگاه شایستهای دارند. این نوشتار، بر آن است که شماری از آیات مربوط به تبلیغ دینی را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به برخی تفاسیر بررسی کرده و به چند پرسش پاسخ دهد: 1. تبلیغ از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟ 2. از چه ابزارهایی در تبلیغ میتوان بهره برد؟ 3. بایستههای تبلیغ و مبلّغ کداماند؟ رسالت مبلّغ دینی، دریافت کامل و درستِ پیام و انتقال آن با روشها و ابزارهای مناسب به گیرنده پیام است. اگرچه گفتار و نوشتار برترین و رساترین ابزارها هستند، ولی مبلّغ دینی با توجه به محتوای پیام، تنوع مخاطب و تحولات زمانه، ضرورت دارد به تبلیغ نگاه تخصصی کند و در این راه، از ابزارها و شیوههای متنوع استفاده نماید. آنچه سبب تأثیر بیان مبلّغ در مخاطب میشود، خودسازی، اخلاص، خداترسی، عامل بودن و استفاده از روشهای متنوع بهاقتضای زمان، مکان و شرایط مخاطب است.
تبلیغ در قرآن کریم، از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. محتوای تبلیغ، روشها و ابزارهای آن، همچنین بایستههای مبلّغ، هریک به نوبه خود جایگاه شایستهای دارند. این نوشتار، بر آن است که شماری از آیات مربوط به تبلیغ دینی را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به برخی تفاسیر بررسی کرده و به چند پرسش پاسخ دهد: 1. تبلیغ از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟ 2. از چه ابزارهایی در تبلیغ میتوان بهره برد؟ 3. بایستههای تبلیغ و مبلّغ کداماند؟ رسالت مبلّغ دینی، دریافت کامل و درستِ پیام و انتقال آن با روشها و ابزارهای مناسب به گیرنده پیام است. اگرچه گفتار و نوشتار برترین و رساترین ابزارها هستند، ولی مبلّغ دینی با توجه به محتوای پیام، تنوع مخاطب و تحولات زمانه، ضرورت دارد به تبلیغ نگاه تخصصی کند و در این راه، از ابزارها و شیوههای متنوع استفاده نماید. آنچه سبب تأثیر بیان مبلّغ در مخاطب میشود، خودسازی، اخلاص، خداترسی، عامل بودن و استفاده از روشهای متنوع بهاقتضای زمان، مکان و شرایط مخاطب است.
بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن
1/1/1401 12:00:00 AM
بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1399 دوره 1، شماره 4 (پاییز و زمستان 1399)
بایسته های تبلیغ و مبلّغ با تأکید بر بیانات حضرت آیتالله خامنهای (دام ظله
نویسنده:
نفیسه قنبری
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1400 شماره 3
بایسته های تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسیالرضا تیموری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 ویژهنامه مناطق مشترک
بررسی فرصت ها ، چالش ها و بایسته های تبلیغ دینی در اینترنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
برخی از ویژگی های مبلغ از منظر پیامبر اعظم (ص)
نویسنده:
مجتبی معموری
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 13و14 (ویژه پیامبر اعظم ص)
آسیبشناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین
نویسندگان:
فاطمه مرضیه حسینی کاشانی
،
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره4 (پیاپی40)