آسیبشناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین
نویسندگان:
فاطمه مرضیه حسینی کاشانی
،
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره4 (پیاپی40)
چکیده:
جمعیت رو به افزایش زنان مبلغ و گستردگی موضوعات مربوط به زنان، در فضای علمی و فرهنگی جامعه و تأثیرگذاری مستقیم مبلغان زن بر اعضای خانواده، توجه ویژه به امر تبلیغ زنان و لزوم ارتقابخشی فعالیت آنان را میطلبد. هدف این پژوهش ارتقای تبلیغ دینی بانوان، با شناسایی آسیبها و ارائه راهکار،با رویکرد اخلاق تبلیغ دین، از میان ارکان تبلیغ دینی (مبلغ، پیام و مخاطب)، «مبلغ» میباشد و از میان امور متعدد مربوط به مبلغ، «پوشش مبلغ» انتخاب و این پرسش مطرح شده است که «چه مواردی در زمینه پوشش بانوان مبلغ، به اخلاق تبلیغ دینی آنان، آسیب میرساند و ریشههای این آسیبها کدام است؟ روش این مقاله، توصیفی– تحلیلی است. دادهها با روش مصاحبه به دستآمده و با تکنیک تحلیل مضمون، تحلیل شده است. یافتهها میرساند: مضامین برندپوشی، ناآراستهپوشی و غیرمتعارفپوشی، ناظر به گونههایی از پوشش بانوان مبلغ است که همگی نامناسب تلقی میشوند و علت انتخاب این پوششها، عدم شناخت پوشش مناسب، ناتوانی در انتخاب پوشش مناسب و نابسندگی نظام تربیتی حوزویان است؛ ثانیاً مضامین شیکپوشی و فرمپوشی ناظر به دوگونه پوشش مطلوب، اما چالشبرانگیزیاست که بیتوجهی به روایتها دال بر شیکپوشی، افراط و تفریط در شیکپوشی، بافت منطقه تبلیغی، سطح معیشتی مبلغان و خلط مصداقی پوشش شیک و نامتعارف، موجب این چالش شده و باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.
جمعیت رو به افزایش زنان مبلغ و گستردگی موضوعات مربوط به زنان، در فضای علمی و فرهنگی جامعه و تأثیرگذاری مستقیم مبلغان زن بر اعضای خانواده، توجه ویژه به امر تبلیغ زنان و لزوم ارتقابخشی فعالیت آنان را میطلبد. هدف این پژوهش ارتقای تبلیغ دینی بانوان، با شناسایی آسیبها و ارائه راهکار،با رویکرد اخلاق تبلیغ دین، از میان ارکان تبلیغ دینی (مبلغ، پیام و مخاطب)، «مبلغ» میباشد و از میان امور متعدد مربوط به مبلغ، «پوشش مبلغ» انتخاب و این پرسش مطرح شده است که «چه مواردی در زمینه پوشش بانوان مبلغ، به اخلاق تبلیغ دینی آنان، آسیب میرساند و ریشههای این آسیبها کدام است؟ روش این مقاله، توصیفی– تحلیلی است. دادهها با روش مصاحبه به دستآمده و با تکنیک تحلیل مضمون، تحلیل شده است. یافتهها میرساند: مضامین برندپوشی، ناآراستهپوشی و غیرمتعارفپوشی، ناظر به گونههایی از پوشش بانوان مبلغ است که همگی نامناسب تلقی میشوند و علت انتخاب این پوششها، عدم شناخت پوشش مناسب، ناتوانی در انتخاب پوشش مناسب و نابسندگی نظام تربیتی حوزویان است؛ ثانیاً مضامین شیکپوشی و فرمپوشی ناظر به دوگونه پوشش مطلوب، اما چالشبرانگیزیاست که بیتوجهی به روایتها دال بر شیکپوشی، افراط و تفریط در شیکپوشی، بافت منطقه تبلیغی، سطح معیشتی مبلغان و خلط مصداقی پوشش شیک و نامتعارف، موجب این چالش شده و باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.
آسیبشناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین
1/1/1402 12:00:00 AM
آسیب شناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین
نویسندگان:
فاطمه مرضیه حسینی کاشانی*
،
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 دوره 10، شماره 4 (بهار 1402)
اخلاق تبليغ دين
نویسنده:
مهدي احمدپور
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1398/01/01