تولید و عرضه معنویت در بازار مصرف سرمایهداری
نویسندگان:
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
رسول حسین پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 83
چکیده:
موضوع این نوشتار شخصیشدنِ پدیدۀ دینداری و کالاشدگی مقولۀ معنویت است که یکی از مسئلههای عصر فرانوگرایی و انسان مضطرب دنیای فناوری شده است. سالها جستوجو در پی نیاز فطری انسان - پیوند با فراماده - که با گریزِ فراوان از دینمداری همراه بود، گزیری از پذیرش نسخههای بدلی ادیان جانشین و صورتکی از عرفانهای خودبنیاد به بار نیاورد. نظام سرمایهداری سایهای فراخ بر سر بازار اقتصاد مغرب و مشرق گستراند و «مصرف» را سراسرِ هستی و چیستی انسانیت جلوه بخشید. در نتیجه «مرجعیت معنوی» که تا دیرگاهی برخاسته از نهادهای سنتی بود از میان رفت. «فرهنگ و دین» تنپوشی اقتصادی به تن کردند و با نشانهای تجاریِ گونهگون در بازار تجارت دینی، چونان کالایی پُرخریدار به فروش رسیدند. روش این پژوهش توصیفی_ تحلیلی به همراه نقد رویکرد جدید غرب به دین و معنویت است؛ ساحتی که انسانِ عصر جدید دست خویش را در گزینشِ آنچه او را به فراماده پیوند میدهد آزاد دیده و معنویتهای نوپدید نیز در بستر شعار «دین طبق سفارش شما»، فعالیتی پُرسود برای خود آفریدند. هدف این مقاله نیز اثبات این مسئله است که غرب پس از دوره شکوفایی، دوره زوالی را تجربه کرده است که با نادیدهانگاری پیوند دین و معنویت وگرایش به معنویت خودساخته، ساحت قُدسی عالم را از زمین جدا کرد و اگرچه به فرامادیگرایی روی آورد، با این حال مرتبۀ فرامادیِ هستی را اینجهانی نگریست.
موضوع این نوشتار شخصیشدنِ پدیدۀ دینداری و کالاشدگی مقولۀ معنویت است که یکی از مسئلههای عصر فرانوگرایی و انسان مضطرب دنیای فناوری شده است. سالها جستوجو در پی نیاز فطری انسان - پیوند با فراماده - که با گریزِ فراوان از دینمداری همراه بود، گزیری از پذیرش نسخههای بدلی ادیان جانشین و صورتکی از عرفانهای خودبنیاد به بار نیاورد. نظام سرمایهداری سایهای فراخ بر سر بازار اقتصاد مغرب و مشرق گستراند و «مصرف» را سراسرِ هستی و چیستی انسانیت جلوه بخشید. در نتیجه «مرجعیت معنوی» که تا دیرگاهی برخاسته از نهادهای سنتی بود از میان رفت. «فرهنگ و دین» تنپوشی اقتصادی به تن کردند و با نشانهای تجاریِ گونهگون در بازار تجارت دینی، چونان کالایی پُرخریدار به فروش رسیدند. روش این پژوهش توصیفی_ تحلیلی به همراه نقد رویکرد جدید غرب به دین و معنویت است؛ ساحتی که انسانِ عصر جدید دست خویش را در گزینشِ آنچه او را به فراماده پیوند میدهد آزاد دیده و معنویتهای نوپدید نیز در بستر شعار «دین طبق سفارش شما»، فعالیتی پُرسود برای خود آفریدند. هدف این مقاله نیز اثبات این مسئله است که غرب پس از دوره شکوفایی، دوره زوالی را تجربه کرده است که با نادیدهانگاری پیوند دین و معنویت وگرایش به معنویت خودساخته، ساحت قُدسی عالم را از زمین جدا کرد و اگرچه به فرامادیگرایی روی آورد، با این حال مرتبۀ فرامادیِ هستی را اینجهانی نگریست.
تولید و عرضه معنویت در بازار مصرف سرمایهداری
3/20/2016 12:00:00 AM
آسیب شناسی فرایند تولید و توزیع محصولات قرآنی کودک در بازار
مقاله نشریه: راهبرد فرهنگ » سال 1400 دوره 14، شماره 53 (بهار 1400)
دین در جامعۀ بازار
نویسندگان:
مهدی ابراهیمی (نویسنده مسئول)
،
یونس نوربخش
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)