تحلیل کیفیت بازنمایی مقام سلطنت در گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی
نویسندگان:
سمیه شوکتی مقرب
،
امیر رضایی پناه
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 67
چکیده:
نهاد سلطنت در دولت ملی، مقتدر و دارای ایدئولوژی تمایزبخش صفویه که در شخص پادشاه نمود داشت، یکی از کانونهای توجه سفرنامهنویسان خارجی آن روزگار است. پژوهش پیش رو، میکوشد با بهرهگیری از روششناسی تحلیل گفتمان انتقادی، بهویژه خوانش تئو فنلیوون از مفهوم بازنمایی، به بازنمایی تصویری بپردازد که گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی از نهاد سلطنت ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در این سفرنامهها فراگرد بازنمایی شاه صفوی در دو زاویه به انجام رسیده است: نخست، بازنمایی نهاد سلطنت بهعنوان امری ناظر بر متافیزیک و سنّت، و دوم، بازنمایی مقام سلطنت بهعنوان نهاد و جایگاهی معطوف به کارآمدی و کارایی. تصویر برآمده از بازنمایی در این سفرنامهها، دایرهای گستردهای از معنادهی و انتساب دالها به مدلولها و مصادیق را دربرمیگیرد. در این منطق، مقام سلطنت در عصر صفوی، دارای دو کیان مادی و فرامادی تصویر شده است. در این بازنمایی، شاه در نسبت با پنج منبع مشروعیتبخش این خاندان، یعنی: تصوف، تشیع، سنّت ایرانشهری (شاهآرمانی ایرانی)، خوانش ایرانی ـ شیعی از خلافت اسلامی و امواج اوّلیه مشروعیت مبتنی بر کارآمدی برآمده از موج نوپدید مدرنیته غربی تصویر شده است. این سفرنامهنویسان، کوشیدهاند تا در کنار وصف شخص شاه، کیفیت ارتباط وی با دربار، نخبگان و طبقات و شئون اجتماعی را نیز بازنمایی کنند. از دید آنان، رابطه میان نهاد سلطنت و دیگر طبقات، بهجز سلسله علما و فقهای شیعه، عموماً یکسویه، خطی و از بالا به پایین بوده است.
نهاد سلطنت در دولت ملی، مقتدر و دارای ایدئولوژی تمایزبخش صفویه که در شخص پادشاه نمود داشت، یکی از کانونهای توجه سفرنامهنویسان خارجی آن روزگار است. پژوهش پیش رو، میکوشد با بهرهگیری از روششناسی تحلیل گفتمان انتقادی، بهویژه خوانش تئو فنلیوون از مفهوم بازنمایی، به بازنمایی تصویری بپردازد که گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی از نهاد سلطنت ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در این سفرنامهها فراگرد بازنمایی شاه صفوی در دو زاویه به انجام رسیده است: نخست، بازنمایی نهاد سلطنت بهعنوان امری ناظر بر متافیزیک و سنّت، و دوم، بازنمایی مقام سلطنت بهعنوان نهاد و جایگاهی معطوف به کارآمدی و کارایی. تصویر برآمده از بازنمایی در این سفرنامهها، دایرهای گستردهای از معنادهی و انتساب دالها به مدلولها و مصادیق را دربرمیگیرد. در این منطق، مقام سلطنت در عصر صفوی، دارای دو کیان مادی و فرامادی تصویر شده است. در این بازنمایی، شاه در نسبت با پنج منبع مشروعیتبخش این خاندان، یعنی: تصوف، تشیع، سنّت ایرانشهری (شاهآرمانی ایرانی)، خوانش ایرانی ـ شیعی از خلافت اسلامی و امواج اوّلیه مشروعیت مبتنی بر کارآمدی برآمده از موج نوپدید مدرنیته غربی تصویر شده است. این سفرنامهنویسان، کوشیدهاند تا در کنار وصف شخص شاه، کیفیت ارتباط وی با دربار، نخبگان و طبقات و شئون اجتماعی را نیز بازنمایی کنند. از دید آنان، رابطه میان نهاد سلطنت و دیگر طبقات، بهجز سلسله علما و فقهای شیعه، عموماً یکسویه، خطی و از بالا به پایین بوده است.
تحلیل کیفیت بازنمایی مقام سلطنت در گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی
3/20/2016 12:00:00 AM
بازنمایی سیره علوی در متون تاریخی و ادبی عصر صفوی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازنمایی گفتمان منزلت در تاریخ بیهقی
نویسندگان:
حسینعلی بیات
،
جمیله یوسفی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 3 - پاییز 1400 - مسلسل 87
کیفیت اداره جامعه در عصر غیبت
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1380 سال 1380 - شماره 22
نمادهای زبانی تشیّع در عصر صفوی
نویسنده:
مجتبی قاسمی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1395 شماره چهارم - بهار 95
حکومت اسلامی در عصر غیبت از نگاه علمای عصر صفوی
نویسنده:
حسینعلی یوسف زاده
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1392 (پياپي 70)، زمستان 1392 شماره4
سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی ها 2»
نویسندگان:
سید علی اصغر سلطانی
،
بنت الهدی بنائی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1392 (پياپي 14)، بهار 1392 شماره2
مقاله رسیده : مدرسه فلسفى قزوین در عصر صفوى
نویسنده:
عبدالحسین صالحی شهیدی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1372 شماره 58
بانیان از دیدگاه سفرنامه های عصر صفوی
نویسندگان:
معصومه دهقان
،
حمید حاجیان پور
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34