تجربه دینى، اصل و منشأ دین

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
چکیده:
یلیام جیمز (1842ـ1910)در این نوشتار, ابتدا چهار ویژگى تجربه عرفانى را بیان مى کند و سپس با توسل به تجارب عرفانى سنتهاى گوناگون به توضیح آنها مى پردازد. او نتیجه مى گیرد که اگرچه تجربه عرفانى براى کسانى که این تجربه به آنها دست داده معتبر است, لازم نیست که براى دیگران هم معتبر باشد. با وجود این, او استدلال مى کند که مراتب غیرعرفانى آگاهى (ادراک عقلانى) یگانه واسطه هاى حقیقت نیستند. این امر بویژه در مورد دین که, به عقیده جیمز, خاستگاه عمیق تر آن, احساس است صدق مى کند; روشهاى فلسفى و کلامى فرعى اند و از تجربه دینى نشأت مى گیرند.
فکر مى کنم حقیقتاً مى توان گفت که ریشه و لبّ تجربه شخصى دینى در مراتب عرفانى آگاهى1 قرار دارد; بنابراین, براى ما که در این گفتارها تجربه شخصى را به عنوان موضوع انحصارى پژوهشمان مورد بحث قرار مى دهیم, [بحث از] این مراتب آگاهى باید فصلى اساسى را شکل دهد که سایر فصول, روشنى آن خود را از آن مى گیرند

تجربه دینی و گوهر دین

کتاب: بوستان کتاب - 1399

اصل و منشأ سندباد نامه

نویسنده: علی محمد هنر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 121

دین و تجربه

نویسنده: هادی صادقی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

تجربه دینى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

تجربه دینى و باور دینى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28

دین فطری، فطرت دینی (منشا دین و گرایش به آن از دیدگاه استاد مطهری)

مقاله نشریه: معارف عقلی » سال 1392 تابستان 1392  شماره27

گاتینگ و تجربه دینى

نویسنده: رضا اکبری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

تجربه دینى و عرفانى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

برهان تجربه دینی

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380   (پياپي 26)، بهار 1380  شماره1-2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397