بررسی رابطه میان انواع «خود» در خودگشودگی جوانان در شبکههای اجتماعی «مطالعه موردی سایت کلوب داتکام»
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
مختار مولایی توتا خانه
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 2 (پیاپی 14)
چکیده:
مسئله تحقیق این است که کاربران شبکه اجتماعی کلوب، از میان انواع خودها، چگونه خودشان را در کلوب معرفی و اظهار میکنند. بنیان نظری این تحقیق، به بررسی آراء اندیشمندان در حوزه کنش متقابل نمادین، خود و معرفی خود پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه کاربران فعال و جوان سایت «کلوب داتکام» است. نمونهگیری این تحقیق از نوع در دسترس و با تعداد نمونه 370 نفر انجام گرفت. روش این پژوهش، از نوع پیمایشی و بهصورت آنلاین و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که پس از انجام پیش آزمون روایی و پایایی آن تأیید گردیده است و علاوه بر پرسشنامه، مشاهده پروفایل کاربران نیز به عنوان راه دوم ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی گردید. در این پژوهش، برای داوری تجربی از آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، کاربران برای معرفی خودشان، خود را شخصی موفق، نخبه، مثبت و توانمند معرفی میکنند و همچنین خود را کمتر شخص غیر مذهبی و مخالف نظام حاکم معرفی کردهاند. نتایج تبیینی، حاکی از آن است که میان جنسیت و نحوه خوداظهاری تفاوت معناداری وجود دارد. مشاهده پروفایل کاربران نیز نشان داد که کاربران در معرفی خود سعی میکنند خودی مثبت، آرمانگرایانه و کمالخواه معرفی کنند که شاید به دور از واقع باشد و بر اساس نظریه گافمن به نوعی، نقش بازی میکنند.
مسئله تحقیق این است که کاربران شبکه اجتماعی کلوب، از میان انواع خودها، چگونه خودشان را در کلوب معرفی و اظهار میکنند. بنیان نظری این تحقیق، به بررسی آراء اندیشمندان در حوزه کنش متقابل نمادین، خود و معرفی خود پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه کاربران فعال و جوان سایت «کلوب داتکام» است. نمونهگیری این تحقیق از نوع در دسترس و با تعداد نمونه 370 نفر انجام گرفت. روش این پژوهش، از نوع پیمایشی و بهصورت آنلاین و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که پس از انجام پیش آزمون روایی و پایایی آن تأیید گردیده است و علاوه بر پرسشنامه، مشاهده پروفایل کاربران نیز به عنوان راه دوم ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی گردید. در این پژوهش، برای داوری تجربی از آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، کاربران برای معرفی خودشان، خود را شخصی موفق، نخبه، مثبت و توانمند معرفی میکنند و همچنین خود را کمتر شخص غیر مذهبی و مخالف نظام حاکم معرفی کردهاند. نتایج تبیینی، حاکی از آن است که میان جنسیت و نحوه خوداظهاری تفاوت معناداری وجود دارد. مشاهده پروفایل کاربران نیز نشان داد که کاربران در معرفی خود سعی میکنند خودی مثبت، آرمانگرایانه و کمالخواه معرفی کنند که شاید به دور از واقع باشد و بر اساس نظریه گافمن به نوعی، نقش بازی میکنند.
بررسی رابطه میان انواع «خود» در خودگشودگی جوانان در شبکههای اجتماعی «مطالعه موردی سایت کلوب داتکام»
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی رابطه شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و مشارکت سیاسی
نویسنده:
محسن عسگری جهقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97
بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
بررسی جامعهشناختی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و مشارکت سیاسی
نویسنده:
محسن عسکری جهقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97 - بهار 1401
تحلیل پدیدارشناختی نمایش مصرف و سبک زندگی در شبکههای اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
بررسی رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی و فساد در سازمان (مطالعه موردی)
نویسندگان:
هوشنگ تقی زاده
،
غلامرضا سلطانی فسقندیس
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36
تولید محتوای كتاب بررسی تأثیرات شبكههای اجتماعی بر وضعیت دینداری جوانان در ده سال آینده
طرح پژوهشی: »
بررسی رابطه صفات شخصیتی و جهتگیری مذهبی و درگیری شغلی (مطالعه موردی)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36
اخلاق در شبکههای اجتماعی: مواجههای اخلاقی با آسیبهای شبکههای اجتماعی
نویسندگان:
کریم خانمحمدی
،
علی اکبر شاملی
،
کتاب: پژوهشکده باقرالعلوم - 1397