تحلیل پدیدارشناختی نمایش مصرف و سبک زندگی در شبکههای اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
چکیده:
با سیطرهیافتن وجه تکنولوژیک در زیست جهان معاصر، ساحت تعاملات اجتماعی و شیوههای هویتیابی و هویتسازی نیز تغییر یافتهاند؛ چنانکه شبکههای اجتماعی آنلاین از بسترهای مهم خودابرازی، ساخت هویت شخصی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی هستند. این پژوهش با استفاده از آرای نظری جامعهشناختی مرتبط با سبک زندگی و رسانههای اجتماعی به تحلیل چگونگی بازنمایی و نمایش زیست روزمره در فضای اینستاگرام پرداخته است. روش پژوهش از نوع کیفی است و حجم نمونه با اتکاء بر منطق اشباع نظری شامل 23 نفر است. تحلیل دادهها با استفاده روش تحلیل درونمایهای کلارک و براون انجام شده است.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که کُنشگران ایرانی در فضای مجازی، شبکه اینستاگرام را بستری برای نمایش زندگی روزانه، اشتراکگذاری جنبههای جذاب بدنی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذتهای فردگرایانه میدانند. بنابراین، استراتژیهای نمایشی کُنشگران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است.
با سیطرهیافتن وجه تکنولوژیک در زیست جهان معاصر، ساحت تعاملات اجتماعی و شیوههای هویتیابی و هویتسازی نیز تغییر یافتهاند؛ چنانکه شبکههای اجتماعی آنلاین از بسترهای مهم خودابرازی، ساخت هویت شخصی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی هستند. این پژوهش با استفاده از آرای نظری جامعهشناختی مرتبط با سبک زندگی و رسانههای اجتماعی به تحلیل چگونگی بازنمایی و نمایش زیست روزمره در فضای اینستاگرام پرداخته است. روش پژوهش از نوع کیفی است و حجم نمونه با اتکاء بر منطق اشباع نظری شامل 23 نفر است. تحلیل دادهها با استفاده روش تحلیل درونمایهای کلارک و براون انجام شده است.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که کُنشگران ایرانی در فضای مجازی، شبکه اینستاگرام را بستری برای نمایش زندگی روزانه، اشتراکگذاری جنبههای جذاب بدنی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذتهای فردگرایانه میدانند. بنابراین، استراتژیهای نمایشی کُنشگران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است.
تحلیل پدیدارشناختی نمایش مصرف و سبک زندگی در شبکههای اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)
3/21/2018 12:00:00 AM
سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتشبس)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 22 - تابستان 1394
تولید محتوای كتاب واكاوی زمینههای آسیبهای زناشویی كاربران شبكههای اجتماعی و بینندگان شبكههای ماهوارهای
طرح پژوهشی: »
آسیب شناسی فردی مصرف کاربران حوزوی در شبکه های اجتماعی
نویسندگان:
مهدی فدایی*
،
محمدجواد مهدی آسا
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه سبک زندگی » سال 1401 دوره 8، شماره 14 (بهار و تابستان 1401)
بررسي و تحليل نقش سبك زندگي كارگزاران بر الگوي مصرف جامعه
نویسنده:
سيد كاظم سيد باقري
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/06/14 تا تاریخ: 1398/06/14
بررسي و تحليل نقش سبك زندگي كارگزاران بر الگوي مصرف جامعه
نویسنده:
احمد اوليايي ترشيزي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/06/14 تا تاریخ: 1398/06/14
بررسی رابطه میان انواع «خود» در خودگشودگی جوانان در شبکههای اجتماعی «مطالعه موردی سایت کلوب داتکام»
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
مختار مولایی توتا خانه
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 2 (پیاپی 14)
واکاوی سبک زندگی دختران بر اساس نحوه نمایش خود در شبکه های اجتماعی (تحلیل عکس پروفایل دختران در شبکه های اجتماعی فیس بوک و تلگرام)
نویسندگان:
نعمت الله کرم اللهی*
،
صبورا امین فر
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلامی زنان و خانواده » سال 1396 (پياپي 6)، بهار و تابستان 1396 شماره1
تحلیل گفتمان حدیثی شیعه؛ مطالعه موردی کتاب الحجة در کافی
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 تابستان 98 - مسلسل 78
تحلیل "تصریف معنا" در قرآن کریم؛ مطالعه موردی تصریف کلمات
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1