تحلیل پدیدارشناختی نمایش مصرف و سبک زندگی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
چکیده:
با سیطره‌یافتن وجه تکنولوژیک در زیست جهان معاصر، ساحت تعاملات اجتماعی و شیوه‌های هویت‌یابی و هویت‌سازی نیز تغییر یافته‌اند؛ چنان‌که شبکه‌های اجتماعی آنلاین از بسترهای مهم خودابرازی، ساخت هویت شخصی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی هستند. این پژوهش با استفاده از آرای نظری جامعه‌شناختی مرتبط با سبک زندگی و رسانه‌های اجتماعی به تحلیل چگونگی بازنمایی و نمایش زیست روزمره در فضای اینستاگرام پرداخته است. روش پژوهش از نوع کیفی است و حجم نمونه با اتکاء بر منطق اشباع نظری شامل 23 نفر است. تحلیل داده‌ها با استفاده روش تحلیل درون‌مایه‌ای کلارک و براون انجام شده است.
نتایج پژوهش بیان‌گر آن است که کُنش‌گران ایرانی در فضای مجازی، شبکه اینستاگرام را بستری برای نمایش زندگی روزانه، اشتراک‌گذاری جنبه‌های جذاب بدنی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذت‌های فردگرایانه می‌دانند. بنابراین، استراتژی‌های نمایشی کُنش‌گران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است.

آسیب شناسی فردی مصرف کاربران حوزوی در شبکه های اجتماعی

مقاله نشریه: پژوهشنامه سبک زندگی » سال 1401 دوره 8، شماره 14 (بهار و تابستان 1401)

بررسي و تحليل نقش سبك زندگي كارگزاران بر الگوي مصرف جامعه

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/06/14 تا تاریخ: 1398/06/14

بررسي و تحليل نقش سبك زندگي كارگزاران بر الگوي مصرف جامعه

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/06/14 تا تاریخ: 1398/06/14
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397