بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
چکیده:
در این مقاله، دیدگاه برساختگرایانه تبارشناسی درباره شکلگیری معانی از منظر حکمت اسلامی بررسی و نقد شده است. بنابراین، ابتدا توصیفی از دیدگاه تبارشناسی درباره معانی ارائه شده و نقش قدرت و عملکردهای گفتمانی در برساخت معانی تحلیل شده است. در ادامه با بهرهگیری از مبانی رایج حکمت اسلامی، نقدها و اشکالات رویکرد برساختگرایانه تبارشناسی در دو بخش؛ نقدهای مبنایی و پیامدها و تبعات معرفتشناختی در علوم انسانی تبیین گردیده است. تقلیلگراییِ هستیشناختی، ذاتانکاری از معانی، تاریخیگریِ غایتانکار، تقدم اراده بر ادراک و نفی روابط ضروری در شکلگیری نظامهای معنایی از مهمترین نقدهای مبنایی بر این رویکرد هستند. سپس پیامدها و تبعات این دیدگاه در علوم انسانی را برشمردیم. مهمترین آنها عبارت بودند از: تحویلگرایی ناموجه و تسری ویژگی معانی برساخته به تمامی معانی، اجتماعگرایی نامعقول در شکلگیری معانی، نسبیگرایی و فقدان معیار و ملاک سنجش و ارزیابی، مرگ حقیقت و نفی تطابق معانی با واقعیت فینفسه اشیاء و قداستزدایی از علم.
در پایان نیز دیدگاه حکمت اسلامی درباره معانی و انواع آن بیان شده است و امکان برساختهبودن معانی از منظر حکمت اسلامی در معانی اعتباری بررسی شده و تمایز این دیدگاه با قرائت برساختگرایانه تبارشناسی تبیین شده است.
در این مقاله، دیدگاه برساختگرایانه تبارشناسی درباره شکلگیری معانی از منظر حکمت اسلامی بررسی و نقد شده است. بنابراین، ابتدا توصیفی از دیدگاه تبارشناسی درباره معانی ارائه شده و نقش قدرت و عملکردهای گفتمانی در برساخت معانی تحلیل شده است. در ادامه با بهرهگیری از مبانی رایج حکمت اسلامی، نقدها و اشکالات رویکرد برساختگرایانه تبارشناسی در دو بخش؛ نقدهای مبنایی و پیامدها و تبعات معرفتشناختی در علوم انسانی تبیین گردیده است. تقلیلگراییِ هستیشناختی، ذاتانکاری از معانی، تاریخیگریِ غایتانکار، تقدم اراده بر ادراک و نفی روابط ضروری در شکلگیری نظامهای معنایی از مهمترین نقدهای مبنایی بر این رویکرد هستند. سپس پیامدها و تبعات این دیدگاه در علوم انسانی را برشمردیم. مهمترین آنها عبارت بودند از: تحویلگرایی ناموجه و تسری ویژگی معانی برساخته به تمامی معانی، اجتماعگرایی نامعقول در شکلگیری معانی، نسبیگرایی و فقدان معیار و ملاک سنجش و ارزیابی، مرگ حقیقت و نفی تطابق معانی با واقعیت فینفسه اشیاء و قداستزدایی از علم.
در پایان نیز دیدگاه حکمت اسلامی درباره معانی و انواع آن بیان شده است و امکان برساختهبودن معانی از منظر حکمت اسلامی در معانی اعتباری بررسی شده و تمایز این دیدگاه با قرائت برساختگرایانه تبارشناسی تبیین شده است.
بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
بررسی انتقادی تبارشناسی میشل فوکو از منظر حکمت اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه ساخت یابی گیدنز از منظر حکمت نو صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی معنا در اندیشه وبر از منظر حکمت اسلامی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی تأثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشه گادامر از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی معرفتی پسا ساختارگرایی در علوم اجتماعی با تأکید بر اندیشه فوکو از منظر حکمت اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]